Seurakunta tukenasi

Elämäsi eri käänteissä ja suurissa kysymyksissä, voit kääntyä seurakunnan työntekijöiden puoleen.

Pastorit, diakoniatyöntekijät, nuorisotyöntekijät, perheneuvojat, sairaalapastorit ja muut työntekijät ovat seurakuntalaisia varten. Myös Kirkon keskusteluavun eri kanavat ovat käytettävissäsi.

Mikään asia ei ole liian pieni, kun se on sinulle tärkeä.

Päivystävä pappi

Haluatko keskustella arjen asioista tai ongelmista, ripittäytyä, esirukouspalvelua, liittyä kirkkoon tai kysyä jotain seurakuntaelämään liittyvää asiaa? Päivystävä pastori tavoitettavissa kirkossa ma-pe klo 11-14. Halutessasi voit soittaa kelle tahansa papille ja pyytää keskusteluapua. Keskustelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia.

Ota yhteys päivystävään pappiin tästä linkistä.

Sairaalapastorit kulkevat rinnalla

Sairaalapapit ovat käytettävissä tukena ja apuna erilaisissa elämän kriisitilanteissa. Elämän epävarmuus, hauraus ovat asioita, joita ihminen ei valitse, vaan jotka hän joutuu kohtaamaan. Sairaalapastorit järjestävät sairaaloissa myös jumalanpalveluksia, hartaus- ja ehtoollishetkiä potilaille, omaisille ja sairaalahenkilökunnalle. Pastorit ovat käytettävissä saattohartauksiiin, jota vainajan omaiset voivat pyytää.

Sururyhmissä läheisensä menettäneet voivat jakaa kokemuksiiaan ja elämäntuntojaan vertaisryhmässä.

Ota yhteys sairaalapappiin tästä linkistä

Oppilaitospastori ja nuorisotyöntekijät kampuksilla

Voit tulla juttelemaan paikanpäälle (Lapin Yliopisto, Lapin ammattikorkekoulut), soittaa, laittaa viestiä. Järjestämme myös monenlaista toimintaa.

Lue lisää toiminnasta, päivystysajoista ja paikoista tästä linkistä.

Oppilaitospastorin yhteystiedot löydät tästä linkistä.

Erityisnuorisotyöstä tukea arkeen

Voit ottaa erityisnuorisotyötä tekeviin nuorisotyönohjaajiin yhteyttä missä tahansa elämäntilanteessa ja juuri niissä asioissa mitkä sinulle ovat tärkeitä tai ajankohtaisia. Esimerkiksi stressi, haasteet koulussa tai perheessä, suru, yksinäisyys, ihmissuhderistiriidat, taloudelliset vaikeudet tai hengelliset kysymykset ovat asioita joiden äärellä voimme tavata.

Nuorisotyönohjaajan yhteystiedot löydät tästä linkistä.

Diakoniatyöntekijä tavattavissa

Kun haluat keskustella, miettiä elämäntilannettasi tai etsiä ratkaisuja arjen ongelmiin, voit ottaa yhteyttä seurakunnan diakoniatyöntekijään.

Diakoniatyöntekijöiden tapaaminen voi olla mahdollisuus avata elämälle uusi ja valoisa suunta. Diakoniatyöntekijöiden kanssa voi tulla pohtimaan maan ja taivaan väliltä niitä ongelmia ja suruja, jotka kullekin ihmiselle ovat sillä hetkellä tärkeitä ja ajankohtaisia. Voit olla yhteydessä henkilökohtaisesti, puhelimitse tai netin välityksellä. Diakoniatyöntekijän kanssa voidaan pohtia myös taloudellisen tuen tarvetta.

Diakoniatyöntekijöiden yhteystiedot löydät tästä linkistä.

Auttavia käsiä tekemässä yhdessä.

Kirkko tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua puhelimessa ja verkossa, missä tahansa. Voit ottaa yhteyttä myös omaan seurakuntaasi.

Keskusteluapua eri elämäntilanteisiin

Perheneuvonnasta apua parisuhteeseen

Keskusteluapua parisuhteen ja perheen kysymyksissä. Voit olla yhteydessä kun:

• on vaikea puhua toisen kanssa
  • koetaan vieraantumista läheisessä ihmissuhteessa
  • seksielämä ei suju
  • uskottomuustilanteissa
  • jatkuvat riidat raastavat parisuhdetta
  • perheessä on ristiriitoja
  • erokysymykset mietityttävät
  • tarvitaan erosovittelua

Palvelut ovat maksuttomia. Perheneuvojilla on ehdoton vaitiolovelvollisuus.

Ota yhteys perheneuvontaan tästä linkistä.