Rovaniemen seurakunnan hautausmaat

Rovaniemen seurakunnalla on hoidettavanaan 14 hautausmaata, jotka ovat yhteensä 56 hehtaaria.

Vanhin virallinen hautausmaa on ollut 1632 rakennetun ensimmäisen kirkon ympärillä. Kirkon alle hautaamisista alettiin luopua 1700-luvulla ja lopullisesti kirkon alle hautaamiset kiellettiin 1822 keisarillisella asetuksella.

Vainajat haudattiin 1800 -luvulla jokseenkin suunnittelemattomasti, jolloin kukin sai kaivaa omaisensa haudan mieleiseensä paikkaan. Lisäksi hautausmaat olivat monin paikoin laidunmaita. Seurakuntalaiset eivät näytä kovin huolehtineen omaistensa hautojen hoidosta 1700- ja 1800 -luvulla.

Hautausmaiden hoitoon alettiin kiinnittää huomiota 1900-luvulla. Muutokseen vaikutti 1918 sankarihautojen hoito sekä IV-hautausmaan perustaminen 1925 ja käyttösuunnitelman valmistuminen 1928.

Sankarihautausmaat sijaitsevat Auttin, Viirin ja II -hautausmaan yhteydessä.

Lisätietoa hautaamisesta ja hautaustoimesta löydät tästä linkistä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Hautausmaiden ajankohtaiset asiat löydät täältä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Keskustan läheisyydessä olevat hautausmaat

Rovaniemen keskustan läheisyydessä, pääkirkon vieressä sijaitsevat I hautausmaaLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja II hautausmaaLinkki avautuu uudessa välilehdessä, jotka eivät ole varsinaisessa hautauskäytössä. II hautausmaalla on myös sankarihautausmaa, jossa on 609 sankarivainajan muistolaatat.

III hautausmaallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä hautaus on mahdollista aiemmin luovutettuihin nk. sukuhautoihin. IV hautausmaallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä palautuu vuosittain hautoja uudelleen käytettäväksi esimerkiksi hoitamattomien hautojen kuulutusten myötä.

Hautausmaat ovat kauniita, hoidettuja puistoja. Ne ovat kuin hiljaisia puutarhoja, jotka viestivät tiettyä pysyvyyttä ja ajattomuutta. Kauniisti hoidetut hautausmaat ja niiden läheisyydessä olevat patsaat sekä muistomerkit ovat mieluista katseltavaa.

Muualla olevat hautausmaat

Rovaniemen seurakunnan neljästätoista hautausmaasta kymmenen sijaitsee keskustan alueen ulkopuolella. Päähautausmaa on Tavivaaran hautausmaa, joka sijaitsee noin 13 km päässä kirkosta.