Piispa Eero Huovisen luento srk-keskuksessa

Reformaatio 500 -merkkivuosi päättyi viime syksynä, mutta Rovaniemellä  tarkastellaan ja arvioidaan reformaation antia vielä tänä keväänä muutamalla luennolla.

Emerituspiispa Eero Huovinen on vieraana seurakuntakeskuksessa perjantaina 16.2. klo 18. Hänen luentonsa aiheena on: ”Vastakkainasettelusta yhteyteen. Luterilaisen ja katolisen kirkon suhteet reformaation jälkeen.”

Eero Huovinen (73) toimi Helsingin hiippakunnan piispana 1991-2010. Sitä ennen hän oli dogmatiikan  eli uskon opin professorina.

Hänen tutkimustyönsä on kohdistunut erityisesti Martti Lutherin ajatteluun ja uuteen katoliseen teologiaan. Hänen väitöskirja käsitteli modernin katolisen teologin Hans Küngin ajattelua. Myöhemmin hänen tutkimuskohteinaan ovat olleet Lutherin käsitykset lutrilaisen perinteen ydinkohdista, vanhurskauttamisesta ja kasteesta.

Piispa Huovinen on kansainvälisessä luterilaisessa kirkkoperheessä  tunnetuimpia suomalaisia telogeja. Hän oli pitkään myös Luterilaisen maailmanliiton luottamustehtävissä ja sen varapresidenttinä 2003-2010.

Paavi Franciscus ja Luterilaisen maailmanliiton silloinen puheenjohtaja, piispa Munib Younan allekirjoittivat reformaation 500-merkkivuoden alkaessa lokakuussa 2016 Yhteisen julistuksen reformaation yhteisestä katolis-luterilaisen muistamisesta.

Katoliset ja luterilaiset ovat kulkeneet viime vuosikymmeninä yhdessä pitkän tien raivaten ykseyden esteitä. Kirkot allekirjoittivat 1999 Yhteisen julistuksen vanhurskauttamisopista, joka aikoinaan 1500-luvulla oli kirkon hajaannukseen johtanut perimmäinen syy.

Thu Feb 08 09:40:21 EET 2018