Emerituspiispa Eero Huovinen vieraili Rovaniemellä

“Yhdistävät asiat suurempia kuin ne, jotka erottavat”

Piispa Eero Huovinen luennoi seurakuntakeskuksessa luterilaisuuden ja roomalaiskatolilaisuuden suhteesta aiheenaan  “Vastakkainasettelusta yhteyteen”.

Illan aikana kuulijoille kuvattiin luterilaisen kirkon synty Lutherin katolisesta lähtökohdasta käsin, luterilaisen ja roomalaiskatolisen kirkon suhtautuminen toisiinsa kuluneiden vuosisatojen aikana ja pohdittiin niiden ekumeenista nykytilannetta.

Toimintaohjeet katolilaisille ja luterilaisille

Huovisen aihe, vastakkainasettelusta yhteyteen, liittyy vahvasti kirkkojen yhteistoimintaan eli ekumeniaan. Aihetta käsiteltiin kansainvälisesti syksyllä 2016, kun paavi Franciscus ja piispa Munid Younan allekirjoittivat ekumeeniset toimintaohjeet edustamilleen yhteisöille, luterilaiselle ja roomalaiskatoliselle kirkolle.

“Luterilaisuus ja katolilaisuus ovat yhteisöjä, joissa eletään uskoa todeksi,” kuvataan allekirjoitetuissa ekumeenisissa toimintaohjeiden alkutekstissä. Kuvauksen voidaan tulkita asettavan kaksi kristillistä uskonsuuntaa samalle viivalle, ja niiden yhteisen tahtotilan olevan moninaisuudesta iloitseminen. Miksi tällaisia toimintaohjeita kirjoitetaan, piispa Huovinen?

“Toimintaohjeet ovat esimerkkejä siitä, miten me ruohonjuuritasolla voimme pyrkiä ymmärtämään toisia. Jo paavi Johannes 23. sanoi niiden asioiden, jotka yhdistävät meitä, olevan suurempia kuin ne, jotka erottavat,” piispa Huovinen kuvaa.

“Aina on Rovaniemellä hauskaa ollut”

Luento oli  samaan aikaan syvällinen että hymyilyttävä. Huovinen kertoi luentonsa lomassa ankarasta lapintaudistaan ja kertoi kaskuja reissuistaan itäkairaan. Yleisöä kertomukset naurattivat, mihin piispakin totesi: “Niin - aina on Rovaniemellä hauskaa ollut.”

Illan viimeisinä ajatuksinaan Huovinen, joka toimi pitkään Luterilaisen maailmanliiton luottamustehtävissä, kuvasi ekumeenista nykytilannetta toiveikkailla ilmaisuilla.  Yleisökysymystenkin aikana pohdittiin sitä, miten viime vuosisadan aikana lähentymistä on tapahtunut verrattuna reformaation alkuaikoihin, vaikka ehtoollisyhteyttä ei vielä voida virallisesti muodostaa.

“Verrattuna aiempaan tilanteeseen, on kirkkojen kesken otettu suuria askeleita. Kevään merkkejä on ilmassa,” päätti Huovinen illan.

Teksti ja kuva: Salla Korteniemi

Viisi ekumeenista toimintaohjetta voit lukea sivuilta 84-85 täältä.

2018-02-17 09:53:00.0