Lähetystilaisuus seurakuntakeskuksessa

Lähetystilaisuudessa 18.3. klo 10 messun jälkeen seurakuntakeskuksessa on esillä lähetystyö Suomen sukukansojen parissa.

Virossa työskentelevä Suomen Lähetysseuran lähetystyöntekijä diakoni Anu Valiaho ja hänen eläkkeellä oleva miehensä, pastori Juha Väliaho kertovat työstään Sauen kaupungissa, jossa he kehittelevät alkanutta seurakuntatyötä.

Mukana ovat myös Keski-Venäjältä tulleet marilaiset, laulaja Anna Mishina ja Joshkar-Olan luterilaisen seurakunnan jäsen Artjom Dimitriev, jotka kertovat Lähetysseuran työstä Keski-Venäjän sukukansojen parissa.

Väliahot työskentelivät aikaisemmin 20 vuotta Suomen sukukansojen parissa Venäjällä Volgan ja Uralin välillä, Marinmaalla ja Bashkiriassa. Työtä tehtiin erityisesti marilaisten parissa, mutta myös udmurttien ja komilaisten parissa, ja kaikilla näillä kansoilla on omat luterilaiset seurakuntansa Inkerin luterilaisen kirkon alaisuudessa. Viimeiset yli viisi vuotta Väliahot ovat olleet Virossa aloittamassa Keilan seurakunnan alueella uutta seurakuntatyötä Sauen kaupungissa, jossa aikaisemmin ei ole ollut luterilaista työtä eikä kirkkoa.

Anna Mishina on marilainen laulunopettaja ja laulaja, joka 15 vuotta sitten tuli mukaan Väliahojen johtamaan Marinmaan pääkaupungin Joshkar-Olan luterilaiseen seurakuntaan. Hänestä tuli aktiivinen pyhäkoulunopettaja ja nuorisoaktivisti, joka lähti opiskelmaan yliopistoon musiikinopettajaksi erityisalanaan kansanmusiikki.

Vierailijat näyttävät kuvia ja kertovat työstä Virossa, joka Euroopan maallistunein maa, todellinen lähetyskenttä, jonka hengellinen maaperä on kova. Vierailijoilla on mukanaan myös sukukansatyön näyttely, josta saa myös ostaa jotakin.

Tue Mar 13 10:55:00 EET 2018