Pääsiäinen - kristittyjen suurin juhla

Pääsiäinen on kirkkovuoden keskus ja huippukohta. Pääsiäisjakson aikana seurataan Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita ja ylösnousemusta. Pääsiäisen viettoon liittyy monta merkittävää kirkkopyhää.

Kiirastorstain jumalanpalveluksessa painopiste on ehtoollisessa. Kiirastorstaina muistellaan opetuslasten viimeistä ateriaa yhdessä Jeesuksen kanssa. Aterialle osallistuvat kaikki opetuslapset: yksi, joka luovuttaa Jeesuksen sotilaiden käsiin, yksi joka kieltää tuntevansa häntä ja pari, jotka nukkuvat, kun pitäisi valvoa. Myös me olemme osa opetuslasten joukkoa. Edelleen noudatamme Jeesuksen käskyä nauttia yhteistä ateriaa. Kiirastorstain messun päätteeksi urut vaikenevat ja kynttilät sammutetaan. Alttari riisutaan kankaista ja esineistä, ja se verhotaan mustaan.

Pitkäperjantai on Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ja kuoleman muistopäivä. Pitkäperjantai on vuoden ainoa pyhäpäivä, jonka liturginen väri on musta. Pitkäperjantaina vietetään sanajumalanpalvelus, jossa viivytään ristin juurella. Alttarilla käytetään kukkina viittä ruusua kuvaamaan Jeesuksen haavoja. Urkuja tai muita instrumentteja ei yleensä soiteta, vaan virret  lauletaan ilman säestystä.

Pääsiäispäivä, sunnuntai, on Jeesuksen ylösnousemuksen juhla. Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista, elämä on voittanut kuoleman. Pääsiäisenä muistetaan myös kastetta, jonka kautta jokainen kristitty ikään kuin haudataan ja nousee kuolleista. Pääsiäisen juhla alkaa jo lauantain ja sunnuntain välisenä pääsiäisyönä.

Toisena pääsiäispäivänä, maanantaina, muistetaan ylösnousseen Jeesuksen ilmestymistä häntä seuranneille naisille ja opetuslapsille Emmauksen tiellä. Ilmestykset vakuuttivat heidät Jeesuksen kuolleista nousemisesta ja jatkuvasta läsnäolosta maailmassa.

Pääsiäinen Rovaniemen seurakunnassa

Kiirastorstai 29.3.

Klo 17 Meltauksen kappelissa messu, Ilari Kinnunen, Sanna Peltola, Ounasjoen kuoro.

Klo 18 Ounasrinteen kappelissa ehtoolliskirkko, Mirja-Liisa Lindström, Timo Perkkiö.

Klo 18 Muurolan kappelissa ehtoolliskirkko, Mikko Reijonen, Timo Perkkiö.

Klo 18 Jouttikeron kappelissa messu, Ritva-Elina Pylväs, Talvikki Ritola.

Klo 18 Auttin kappelissa messu, Kaija-Liisa Keränen, Mauri Miettunen, Yläkemijoen kuoro.

Klo 19 kirkossa messu, liturgia ja saarna Topi Litendahl, avustavat Aki Hätinen ja Karita Kaukonen. Kanttorina Maie Kuusik. Saaren kuoro.

Klo 19 Korkalovaaran kappelissa messu, Kari Yliräisänen, Ruusu Tervaskanto.

Klo 19 Sinetän kappelissa messu, Ilari Kinnunen, Sanna Peltola, Ounasjoen kuoro.

Pitkäperjantai 30.3.

Klo 10 jumalanpalvelus kirkossa, liturgia Ilari Kinnunen, saarna Pekka Kyllönen, kanttorina Timo Perkkiö. Hilkka Sääskilahti, sello.

Klo 10 Viirin kappelissa jumalanpalvelus, Topi Litendhal.

Klo 10 Jouttikeron kappelissa jumalanpalvelus, Kaija-Liisa Keränen, Sari Alakulppi.

Klo 11 Aapakirkossa jumalanpalvelus, Ritva-Elina Pylväs, Mauri Miettunen.

Klo 13 Korkalovaaran kappelissa jumalanpalvelus, Karita Kaukonen, Mauri Miettunen.

Klo 15 Jeesuksen kuolinhetken rukoushetki kirkossa, Aki Hätinen, Maie Kuusik.

Pääsiäislauantai 31.3.

Klo 23 pääsiäisyön messu kirkossa, liturgia ja saarna Aki Hätinen, avustavat Topi Litendahl, Mikko Reijonen ja Noora Tikkala, kanttorina Timo Perkkiö.

Pääsiäispäivä 1.4.

Klo 10 messu kirkossa, liturgia ja saarna Elina Rask-Litendahl, avustaa Karita Kaukonen, kanttorina Maie Kuusik. Rovaniemen kirkkokuoro.

Klo 10 Muurolan kappelissa messu, Mirja-Liisa Lindström, Talvikki Ritola.

Klo 10 Auttin kappelissa messu, Ritva-Elina Pylväs, Mauri Miettunen.

Klo 11 Aapakirkossa messu, Kaija-Liisa Keränen, Ruusu Tervaskanto.

Klo 11 Sinetän kappelissa messu, Noora Tikkala, Sari Alakulppi.

Klo 12 Viirin kappelissa messu, Ritva-Elina Pylväs, Mauri Miettunen.

Klo 13 Korkalovaaran kappelissa messu, Ilari Kinnunen, Timo Perkkiö.

Klo 13 Maijasen kappelissa messu, Noora Tikkala, Sari Alakulppi.

Klo 13 Jouttikeron kappelissa messu, Kaija-Liisa Keränen, Talvikki Ritola.

Klo 15 Ounasrinteen kappelissa messu, Mikko Reijonen, Timo Perkkiö.

II pääsiäispäivä 2.4.

Klo 18 Tuomasmessu kirkossa, liturgia Mikko Reijonen, saarna Ulla Miettunen, kanttorina Mauri Miettunen. Tuomaskuoro.

2018-03-27 12:11:00.0