Donkki-aasi tuo Jeesuksen lasten luokse

Kansanlähetyksen juniorityön vastaava Iida Hovi iloitsee seurakunnissa syntyvistä uusista Donkkis-työn muodoista. Kohderyhmänä ovat alakouluikäiset lapset. Heitä on Suomessa 350 000.

- Eihän tässä meinaa itsekään pysyä uusien ideoiden perässä, mutta ei haittaa. Tämä on tosi innostavaa. Jumalan valtakunnan tarkoitus onkin levitä kaikkialle.

- Parasta on, että ideat syntyvät seurakunnissa käytännön työssä, usein lasten keksiminä ja heidän toiveistaan. Seurakuntien taitavat työntekijät muuttavat ideat käytännön toteutuksiksi, Iida sanoo.

- Minun roolini on selvittää, voisimmeko tehdä paikallisesta toiminnasta virallista materiaalia niin, että ympäri Suomen seurakunnat ja Kansanlähetyksen piirit saavat aineiston käyttöönsä. Lahjaksi olemme saaneet, lahjaksi antakaa.

Donkki-sana tulee englannin kielen aasia tarkoittavasta sanasta Donkey.

- Aasihan kuljetti Jeesuksen Jerusalemiin ihmisten luokse.  Vuosia sitten pohdittiin, mikä olisi lapsi- ja varhaisnuorisotyössä hahmo, johon lapset voisivat samaistua, Iida kertoo.

- Eläimet ovat yleensä hellyttäviä ja ajateltiin että aasi olisi kiva hahmo, jonka kautta lapset voisivat kuulla Jeesuksesta. Siitä syntyi Donkki-aasi, joka kantaa Jeesuksen lasten luokse ja lapset Jeesuksen luokse.

- Kansanlähetyksen juniorityössä haluamme kertoa, että Jeesus on myös lasten Pelastaja ja Vapahtaja, lasten turvapaikka ja syli.

Lasten Donkki-raamatunlukulehti syntyi toistakymmentä vuotta sitten. Seurakunnat voivat jakaa lehteä lapsille ja käyttää sitä kerho- ja leiritoiminnan tukemiseen. Donkki-aasin seurana ovat kaksitoistavuotiaat Saku ja Ruut, joihin varhaisnuorten on helppo samaistua.

Kymmenkunta vuotta sitten syntyi Donkkis Big Night. Alakoululaisille tarkoitetussa toiminnallisessa illassa on kolme eri osiota:

-  Alkuohjelma sisältää raamattuopetusta, rukousta, lauluja sekä Donkki-lehdestä tuttujen kaverusten Sakun ja Ruutin vuoropuhelun.

-  Toimintaosuudessa on monia erilaisia hauskoja toimintapisteitä ja yhteinen iltapala/nyyttärit.

-  Loppuohjelmassa Saku ja Ruut esiintyvät ja keskustelevat.

Donkkis Big Night-iltoja järjestetään eri puolilla Suomea yhteistyössä paikallisseurakuntien ja vapaaehtoisten kanssa.

Iltojen rinnalle keksittiin hieman pienimuotoisempi Donkkis-kerho, jonka seurakunnan työntekijät lasten toivomana kehittelivät. Kerhoja toteutetaan hieman erimuotoisina eri seurakunnissa.

Donkkis-kerhoissa ja –illoissa lapset saavat kuulla Raamatunopetusta, hiljentyä, rukoilla ja kokea yhteyttä myös toinen toistensa kanssa.

Uusin toimintamuoto Donkkis-kirkko sai alkunsa viime keväänä Tervolassa, kun seurakunta ja Kansanlähetyksen Lapin piirin vapaaehtoiset miettivät, miten he tavoittaisivat alueen perheitä paremmin ja olisiko mahdollista yhdistää jumalanpalvelukset, perheet ja Donkkisbuumi?

- Ratkaisuksi he keksivät Donkkis-kirkon. Se sai ihastuttavan vastaanoton paikallisten perheiden keskuudessa. Kirkko on järjestetty jo kolme kertaa, Iida kertoo.

- Näitä Donkkis-kirkkoja on seurakuntien järjestämänä syntynyt ja syntymässä eri puolille Suomea.

Tuore yhteydenotto koski Donkkis-aamunavausten järjestämistä koulussa.

- Mustasaaren seurakunnasta soitettiin, että he haluaisivat pitää Donkkis-teemaisia koulun aamunavauksia, joissa Donkki-aasi sekä käsinuket Saku ja Ruut voisivat olla mukana. Seurakunnalla ei riittänyt resursseja tuottaa materiaalia, joten he kääntyivät Kansanlähetyksen puoleen voisimmeko me tehdä asian hyväksi jotain. Otin idean kiitollisena vastaan ja nyt lähdemme sitä työstämään.

- Kouluissa monesti toivotaan opetuksia ystävyydestä, kunnioittamisesta ja kiusaamisesta, joten tarkoituksena on tehdä kymmenen teeman aamunavauspaketti, joka seurakuntien työntekijöiden on helppo mennä kouluun pitämään ja josta lapset tykkäävät.

Kansanlähetyksen juniorityössä myös älypuhelin tulee avuksi kodin kristilliseen kasvatukseen.

- Perheet ovat toivoneet, miten äiteinä ja isinä voimme sujuvasti kertoa lapsillemme uskosta ja Jeesuksesta.

- Heinäkuussa joka maanantai alkavat ilmestyä Donkin minipyhäkoulut, osoitteessa donkki.net. Pian avautuvat myös donkki.netin sivut Facebookissa.

- Jos vaikka lähdet jumalanpalvelukseen ja huomaat, että paikalla on lapsia, mutta harmi, ei olekaan suunniteltu pyhäkoulua. Niin ei hätää: minullahan on taskussa älypuhelin. Taskussani on siis pyhäkoulu, joten pyhäkoulun voi pitää ihan saman tien. Mukana on evankeliumiteksti ja sitä avaava lyhyt teksti opetuksesta, joten alle kouluikäinenkin lapsi voi sen ymmärtää. Aikuinenkin voi saada siitä samalla ”ravintoa”.

LISÄTIETOA:

Kansanlähetyksen juniorityö haluaa olla palvelemassa seurakuntia.  Teemme työtä lasten parhaaksi yhteistyössä paikallisseurakuntien kanssa mm. seuraavin tavoin:

1. Olemme mukana perustamassa, kouluttamassa, auttamassa ja tukemassa Donkkis Big Night -iltojen ja Donkkis -kerhojen järjestämistä seurakunnissa.

2. Toimitamme lasten raamatunlukulehti Donkkia, jota seurakunnat voivat jakaa lapsille ja käyttää kerho- ja leiritoiminnan tukena.

3. Tuotamme Donkki-lehden lisäksi myös muuta materiaalia lasten Raamatun opettamiseen. (MATERIAALILINKKI TULOSSA.)

Mikäli yhteistyö kanssamme kiinnostaa tai haluat kuulla lisää, voit olla yhteydessä joko juniorityön vastaavaa Iida Hoviin (0504662600)  tai paikallisiin työntekijöihimme eri puolilla Suomea.

Teksti ja kuva: Pasi Kokko

Tue May 08 11:46:00 EEST 2018