Rovaniemen kirkonkellot soivat tukea Ukrainalle sodan syttymisen vuosipäivänä

Kirkonkellon soivat Ukrainalle.jpg

Suomen ja Ukrainan liput liehuvat perjantaina 24.2. klo 9-16 Rovaniemen kirkonmäen lipputangoissa ja kirkonkellot soivat klo 12–12.15 toivoen rauhaa Ukrainaan. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat ovat kutsuneet kaikkia seurakuntia osoittamaan tukeaan, joten vuosipäivänä kirkonkellot ympäri Suomenniemen soivat tukea Ukrainalle.

- Sota Ukrainassa on valtaisa tragedia. Lähes päivittäin ajattelen olevani etuoikeutettu, kun voin ilman ammusten ja ohjusten pelkoa elää arkipäivääni. Samaan aikaan ukrainalaiset ja kaikki sodan piiriin joutuneet pelkäävät henkensä puolesta ja kokevat raskaita menetyksiä. Ihmishenki ei tunnu merkitsevän mitään. Me emme halua unohtaa heitä. Ukrainan kansalla on oikeus rauhaan ja vapaaseen isänmaan, kirkkoherra Ilari Kinnunen kommentoi.

Torstaina 23.3. klo 19 järjestetään Rovaniemen kirkossa Tuki Ukrainalle -konsertti yhteistyössä Rovaniemi Chamber Music Festival ry:n kanssa. Rovaniemeläiset muusikot haluavat konsertin avulla antaa ihmisille mahdollisuuden muistaa sodasta kärsivää Ukrainaa. Konsertin pääsymaksut menevät lyhentämättöminä Kirkon Ulkomaanavun kautta ukrainalaisten hyväksi.

- Pääsymaksu on 10 euroa, mutta nyt on hyvä mahdollisuus tehdä suurempikin lahjoitus. Olisi hienoa nähdä Rovaniemen kirkko täynnä musiikin ja Ukrainan ystäviä. Jos näin käy, on hyvin mahdollista, että saamme kokoon jopa 10 000 euron lahjan sodasta kärsiville ukrainalaisille, toteaa konserttia järjestävä kanttori Joona Saraste.

Kirkon kannanottoja liittyen Ukrainan sotaan avautuu tästä linkistä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisätietoja: kirkkoherra Ilari Kinnunen, 040 502 1455 ja kanttori Joona Saraste, 040 647 5584

Fri Feb 17 10:10:00 EET 2023