Soppatykkitempaukset kasvattavat suosiotaan

Rovaniemen seurakunnan järjestämät Soppatykkitempaukset ovat löytäneet paikkansa ihmisten arjessa. Tapahtumista on muodostunut lähimmäisten välinen kohtaamishetki hyvän asian, ruuan äärellä.

-  Ruokailun lomassa voi tavata seurakunnan työntekijöitä ja toisia seurakuntalaisia. Samalla on tilaisuus päästä näkemään ja kohtaamaan muitakin ihmisiä, eikä tarvitse olla yksinään kotona, sanoo tempauksia järjestävä diakonian viranhaltija Antti Härö.

- Tapahtumat ovat tasaisesti kasvattaneet suosiotaan näiden vajaan kahden vuoden aikana, mitä olen itse ollut järjestelyissä mukana.

- Myös erilaisia kohtaamisia näyttää olevan yhä enemmän.  Vuoden alusta olemme saaneet mukaan myös seurakuntamme rukouspalvelijat, jotka ovat kuuntelemassa ihmisiä ja keskustelemassa heidän kanssaan, sekä rukoilemassa ihmisten kanssa, jos näin halutaan.

Yhteen tapahtumaan keittoa valmistetaan 400-450 hengelle. Soppatykillä käy 350-450 ruokailijaa.

Ruuan jakaminen alkaa klo 11 aikoihin.  Monesti jonoa on jo ennen yhtätoista.

- Ruokaa jaetaan sitä mukaan kuin ihmisiä on paikalla. Osalle tulijoista voidaan laittaa vielä kotiin vietäväksi 1-2 soppa-annosta, koska nälkä on, ja esimerkiksi puoliso ei ole päässyt syystä tai toisesta kotoa ulos. Tällaisissa tilanteissa voidaan antaa ruokaa mukaan.

Soppatykin tyhjeneminen kestää yleensä noin tunnista puoleentoista tuntiin.

- Mitä aikaisemmin tulee paikalle, niin sitä varmemmin saa oman soppa-annoksensa. Jos tulee kello 11, niin silloin on usein valitettavasti jonoa, jonka purkaminen kestää hetken. Paikalle voi tulla vähän myöhemminkin, vaikka kello 11.30-12.00 aikoihin, niin vielä pitäisi keittoa yleensä riittää.

- Tosin valitettavasti yleensä puolenpäivän jälkeen, kellon lähestyessä puolta yhtä, soppa saattaa olla jo loppu.

- Ruualle on tarve, kun ihmisillä on nälkä. Ja kohtaamisille on tarve, koska ihmiset tarvitsevat toisia ihmisiä ja haluavat päästä juttelemaan, Antti Härö toteaa.

Soppatykkitempauksia järjestetään Rovaniemen keskustassa kahdeksan kertaa vuodessa. Tapahtuman ajankohta on kuukauden viimeinen torstai. Seuraava Soppatykkitempaus on torstaina 26. huhtikuuta klo 11 alkaen.

Teksti: Pasi Kokko

Kuva: Jouni Hagström