Siunaustilaisuuden musiikki

Lämmin osanottomme suruunne. Suruun ei aina löydy sanoja. Siksi musiikilla on tärkeä rooli surun sanoittamisessa ja lohdun tuomisessa.

Musiikki on soivaa lohdutusta. Vainajalle ja läheisille merkityksellisten musiikkikappaleiden kautta voi siunaustilaisuuteen tuoda yhteisiä muistoja ja muistojen tuottamaa lohtua.

Seurakuntamme kanttorit toteuttavat musiikkitoiveitanne mielellään. Pyydämme kuitenkin muistamaan, että hautaan siunaaminen on luonteeltaan jumalanpalvelus. Siksi musiikkitoiveiden tulisi olla luonteeltaan kirkon sanoman kanssa yhteensopivia.

Uruille on mahdollista sovittaa hyvin monenlaista musiikkia, mutta nuottien etsimiseen tai kirjoittamiseen sekä itse sovitustyöhön voi mennä runsaasti aikaa. Siksi erikoisemmista musiikkitoiveista kannattaa olla yhteydessä kanttoriin mahdollisimman hyvissä ajoin. Mikäli sinulla on mahdollisuus toimittaa kanttorille valmis nuotti, se voi edesauttaa toiveesi toteutumista.

Hautaan siunaamisessa sinua palvelevat ammattimuusikot, seurakuntamme kanttorit, joten emme lähtökohtaisesti suosittele siunaustilaisuuteen tallenteilta kuunneltavaa musiikkia. Muistotilaisuus on luonteva paikka kuunnella musiikkia myös nauhoitteilta.

Instrumentaalimusiikkia

• T. Albinoni Adagio g-molli
  • J.S. Bach: Adagio, Air, Arioso, Kristus, valo valkeuden
  • Bach – Gounoud Ave Maria
  • G. Caccini Ave Maria
  • F. Chopin Surumarssi
  • E. Grieg Våren
  • P.J. Hannikainen Maan korvessa kulkevi lapsosen tie (eri versioita)
  • G.F. Händel Largo
  • A. Järnefelt Berceuse
  • R. Lovland Kuin taivaisiin
  • O. Marttiini Surumarssi
  • L. Mårtenson Myrskyluodon Maija
  • F. Schubert Ave Maria
  • J. Sibelius Andante Festivo
  • Trad. Narvan marssi
  • Peppi Pitkätossun jäähyväislaulu (“On laiva valmiina lähtöön”)
  • Täällä pohjantähden alla
  • A. Vivaldi Largo (Vuodenajoista 2. osa, “Talvi”)
  • Largo e-molli

Lauluja

• K. Chydenius Lapin kesä
  • Hietanen & Wesslin Nocturne
  • K. Hämäläinen Lapin äidin kehtolaulu
  • Veteraanin iltahuuto
  • H. Klemetti Oi, kallis Suomenmaa
  • T. Kantelinen Prinsessalle
  • Knipi Mestaripiirros
  • P. Laaksonen: Hyvää matkaa, Ota hänet vastaan, Täällä pohjantähden alla
  • M. Portaankorva Enkelien hoitoon
  • K. Rydman Niin kaunis on maa
  • V. Samuli Mun sydämeni tänne jää
  • Trad. Kristallivirta
  • Olen kuullut on kaupunki tuolla

Nämä esimerkit siunaustilaisuuden musiikeista ovat suuntaa antavia. Muista mahdollisista toiveista pyydämme olemaan yhteydessä suoraan kanttoriin viimeistään viikkoa ennen siunaustilaisuutta.

Piano ja nuotit.