Rovaniemen seurakunnan hautaustoimi

Neuvoja hautajaisten järjestämiseen Rovaniemen seurakunnassa sekä käytännön ohjeita muistomerkkeihin ja hautojen hoitoon liittyvissä asioissa.

Hautaustoimi palvelee arkisin klo 9-15.

016-335 5213 ja roisrk.hautaus-puisto@evl.fi

Kristillistä hautausta sävyttää vahvasti toivo, joka perustuu Jeesuksen Kristuksen ylösnousemukseen. Hauta on lepokammio ennen ylösnousemusta. Hautaus on jumalanpalvelus ja juhla, jossa tähytään "ikuiseen isänmaahan", sinne, "mitä silmä ei ole nähnyt", sinne missä saadaan nähdä elämän salaisuus, Jumala.

Tiedote hautaoikeuden haltijalle 13.7.2023

Kirkkolain mukaan haudat on pidettävä hautausmaan arvoa vastaavasti hoidettuina ja haudan hoidosta vastaa hautaoikeuden haltija. Seurakunta vastaa hautausmaan yleishoidosta, johon kuuluu esimerkiksi yhtenäisellä nurmialueella sijaitsevan haudan nurmen leikkuu.

Reunakivellisen haudan pinnan hoito ei kuulu hautausmaan yleishoitoon vaan haudan pinnan hoidosta vastaa hautaoikeuden haltija.

Ohjeita ja neuvoja haudan hoidosta Rovaniemen seurakunnan Hauta- ja puistotoimistosta tai kyseisen hautausmaan henkilökunnalta.

Hautaus- ja puistopalvelut
Rauhankatu 70

Avoinna ma-pe klo 9-15.

Muistaminen kirkossa

Seurakunnan perinteeseen kuuluu, että sen jäsenten kuolemasta ilmoitetaan koolla olevalle seurakunnalle jumalanpalveluksessa ja heitä sekä heidän omaisiaan muistetaan yhteisessä esirukouksessa. Tämä tehdään yleensä vasta sitten, kun kuolintodistus on tullut kirkkoherranvirastoon, useimmiten hautausta seuraavana sunnuntaina. Tähän ”kiitoksen tekemiseen” luonnollisesti osallistuvat lähiomaiset.

Vuoden aikana poisnukkuneita muistetaan pyhäinpäivänä, jolloin järjestetään muistohetkiä seurakunnan kappeleissa.