Tuhkausvarausta varten tarvitaan:

• Tuhkattavan vainajan tiedot: nimi, henkilötunnus, kuolinaika, viimeisin kotikunta, uskontokunta
  • Laskutustiedot, useimmiten lasku osoitetaan toimeksiannon tehneelle omaiselle
  • Hautauslupa, joka toimitetaan sähköisesti hauta- ja puistotoimistoon ennen vainajan tuontia kylmiöön.

Uurnan nouto ja luovutus

Uurnaa ei saa mukaan tuhkauspäivänä. Uurnia ei luovuteta ilman ajanvarausta. Ajanvaraus tehdään hauta- ja puistotoimistoon, yhteystiedot avautuvat tästä linkistäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Luovutusajat Tavivaaran kappelissa torstaiaamupäivisin.

Uurna luovutetaan vain haudattavaksi. Uurnanluovutus voidaan sopia aikaisintaan hautausta edeltävälle viikolle, jos tuhka kuljetetaan esimerkiksi eri paikkakunnalle siroteltavaksi. Uurnan noutaja ja mahdollinen varahenkilö tulee nimetä. Uurnan noutajan on varauduttava todentamaan henkilöllisyys kuvallisella todistuksella, esimerkiksi passi, ajokortti tai henkilökortti.

Tuhkaus- ja hautausaika

Tuhkausaika varataan viikon tarkkuudella.

Hautausaika ja -paikka voidaan sopia aikaisintaan tuhkausta seuraavalle viikolle. Tuhkauskuittiin tarvitaan myös muualle kuin Rovaniemen seurakunnan hautausmaalle haudattavan vainajan hautausaika ja -paikka. Jos hautausaika ei ole vielä selvillä, tuhkausta sopiessa tarvitaan vähintään hautauspaikka: esimerkiksi Rovaniemen seurakunnan Jouttikeron hautausmaa tai sirottelu omalle maalle. Ajan voi ilmoittaa myöhemmin.

Tuhkat on mahdollista postittaa hautaustoimistolle tai seurakuntaan, jonka hautausmaalle tuhkat haudataan. Postitus tapahtuu aina vastaanottajan vastuulla. Postitus maksetaan tuhkausmaksun yhteydessä.

Jos tuhkan hautaus / sirottelu tapahtuu muualla kuin hautausmaalla, omaisten on hankittava kiinteistön omistajan lupa, joka on oltava viimeistään tuhkanluovutuksessa mukana. Lupa on hyvä toimittaa hyvissä ajoin ennen tuhkanluovutusta sähköisesti hauta- ja puistotoimistoon.

Uurna on haudattava viimeistään vuoden kuluttua tuhkaamisesta. Ellei hautausta ole suoritettu kirjallisesti annetusta kehotuksesta huolimatta (yksi kehotuskirje), Rovaniemen seurakunta hautaa uurnan Tavivaaran hautausmaan uurnalehtoon ja lähettää laskun hautaamisesta tuhkausvarauksen tehneelle henkilölle.

Tuhkausarkun ja uurnien koot ja mitat

Arkutetun vainajan sekä uurnan on oltava viimeistään tuhkausviikon maanantaina Tavivaaran kappelin kylmiössä.

Arkun on oltava tuhkaukseen soveltuvien laatusuosituksien mukainen. Laatusuosituksista voi lukea lisää Suomen Hautaustoiminnan Keskusliitto Ry:n verkkosivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Tuhkaukseen sopivan arkun enimmäismitat:

• Leveys 64-72 cm (enimmäisleveys 95 cm)
  • Pituus 207-210 cm (enimmäispituus 230 cm)
  • Korkeus 45-50 cm (enimmäiskorkeus 60 cm).
  • Kokonaispaino enintään 250 kg.

Uurnan koko:

• Korkeus 24-28 cm (enimmäiskorkeus 32 cm, kannen ja ristin kanssa enintään 40 cm).
  • Kantikkaan leveys 16-20 cm (enimmäisleveys 22 cm, halkaisija enintään 29 cm).

• Pyöreän halkaisija 22-25 cm (enimmäishalkaisija 29 cm).
  • Suositustilavuus 4,5 litraa.

• Täyttöaukon halkaisija vähintään 7 cm.

Kuva uurnan mitoista tästä linkistä. (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Rovaniemen seurakunnan hautausmaalle siroteltavalle tuhkalle on mahdollista käyttää lainauurnaa. Tarve lainauurnalle ilmoitetaan tuhkausta sopiessa.

Tuhkauksen laskutus

Tuhkauslasku lähetetään tuhkausta seuraavalla viikolla (+ mahdollinen postitus). Tuhkauslasku voidaan yhdistää mahdollisiin Rovaniemen seurakunnassa toimitettaviin hautaus-, siunaus- ja muistotilaisuuslaskuihin, jos ne ovat kuukauden sisällä tuhkauksesta.

Toimeksiannon tehnyt omainen vastaa laskusta, eräpäivän jälkeen lasku siirtyy perintään.

Tuhkaamiseen liittyvä hinnasto avautuu tästä. (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Rovaniemen seurakunta on avustanut tuhkausmatkoja Ouluun ja Kajaanin 200 eurolla vainajaa kohden. Oman krematorion valmistumisen johdosta tuhkausavustusten maksamisesta luovutaan 12.2.2023 lähtien.

Tavivaaran krematorion osoite on sama kuin kappelinkin: Tavivaarantie 345, 96400 Rovaniemi.