Alttarifresko "Elämän lähde"

Taitelija Lennart Segerstråle (1892-1975) maalasi 1920-luvulta alkaen monumentaalitaidetta erilaisiin julkisiin tiloihin. Suomen Pankin Finlandia-freskot Suomi herää ja Suomi rakentaa, joita pidetään hänen päätöinään, valmistuivat keväällä 1943. Sotavuosien työskentely merkitsi hänelle läpimurtoa freskotaiteilijana.

Arvostettuna freskojen tekijänä Segerstråle oli ainoa todellinen vaihtoehto Rovaniemen alttaritaideteosta varten. Seurakunta toivoi häneltä Kristuksen paluuta esittävää taideteosta. Taitelija työskenteli apulaisineen Rovaniemellä 140 neliömetriä käsittävän freskon valmistamiseksi toukokuusta lokakuulle vuonna 1951.

Taitelija Segerstråle antoi alttarifreskolle nimen Elämän lähde. Hän kertoi saaneensa aiheen niistä kokemuksista, joita Lapin sodan tuhot synnyttivät hänen sisimmässään. Hän on luonnehtinut taideteostaan näin:

”Se on siis läpileikkaus jokaisesta ihmissydämestä, jonka toisella puolella on sovitetun ryövärin halu joutua yhteyteen Jumalaan ja hän suunnitelmaansa, ja toisella puolella sovittamattoman ryövärin kielteisyys siihen, keskellä seisoo Kristus itse sovituksen hintana, voiman välittäjänä ja ylläpitäjänä. Hän kuvastuu elämän lähteeseen, omaantuntoomme, johon rehellisyyden puhdas valo ja epäitsekkyyden rakkaudellisuus meissä heijastuu. Tämä kaikki on sommiteltu Lapin ympäristöön, koska Rovaniemen kirkko on oleva sen hengen sydämenä.”

Kirkkoherra Eeli Laitinen paljasti freskon 21.10.1951. Freskon kustannukset olivat vähän yli 3 milj. markkaa, josta valtiovalta maksoi 1,3 milj.