Ristiäiset eli kastejuhla

Ristiäisissä eli kastejuhlassa kastetusta tulee kotiseurakuntansa jäsen.

Kasteessa on kyse Jumalan rakkaudesta. Jokainen ihminen on ainutkertainen ja äärimmäisen arvokas. Kaste kertoo siitä.

Kaste perustuu ylösnousseen Kristuksen kirkolleen antamaan tehtävään, joka koskettaa kaikkia aikoja. Kasteessa saatu yhteys Kolmiyhteiseen Jumalaan ja kristilliseen kirkkoon on tarkoitettu kestämään koko elinajan ja kantamaan taivaan kotiin saakka. Kaste antaa vanhemmille ja kummeille tehtävän huolehtia yhdessä seurakunnan kanssa siitä, että lapsi oppii tuntemaan Taivaan Isää ja turvautumaan Häneen elämän eri vaiheissa.

Ristiäisten järjestäminen

Pappi ja kastepaikka varataan kirkkoherranvirastosta. On myös mahdollista pyytää tuttua pappia kastamaan. Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kappeleilla, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Kaste voi olla myös jumalanpalveluksen yhteydessä.

Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jossa käydään läpi perheen toiveet ja keskustellaan muista ristiäisiin liittyvistä asioista, kuten tilaisuuden musiikista ja siitä, miten ristiäisvieraat osallistuvat ristiäisten kulkuun. Ristiäisissä vauva voi käyttää kastemekkoa, mutta myös omia vaatteitaan. Kotona pidettävään kastetilaisuuteen tarvitaan lisäksi kastemalja kastevettä varten sekä pieni liina kastettavan lapsen pään kuivaamiseksi. Maljan voi asettaa pöydälle, jolle voi laittaa myös kukkia sekä kynttilän.

Kastetoimitus koostuu Raamatun lukemisesta, virsilaulusta, rukouksesta, ristinmerkillä siunaamisesta ja vedellä kastamisesta. Monet ristiäisiin liittyvät kuvat ja tavat kertovat symbolisella tavalla kasteen sisällöstä.

Kummit

Kummius on kirkon ja vanhempien antama luottamustehtävä. Kummiksi voi valita henkilön, joka kuuluu luterilaiseen kirkkoon, on käynyt rippikoulun ja konfirmoitu.

Nimen rekisteröinti

Nimi pitää rekisteröidä kolmen kuukauden sisällä lapsen syntymästä. Useimmiten lapsi kastetaan ennen sitä, mutta kastaa voi toki myöhemminkin.

Vauva pitää äidin sormesta kiinni.

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku