II hautausmaa

Hautausmaan portti.

Vapaudentie 34, 96100 Rovaniemi

II hautausmaan patsaat ja muistomerkit

Sankarihauta-alue

Seppänen, Ensio. 1965. Evakkotaipaleella 1944–1946 Ruotsissa kuolleiden rovaniemeläisten muistomerkki ja nimimuuri vuodelta 1965.

Aaltonen, Wäinö. 1954. "Miehen kohtalo tunturin huipulla". Sotien 1939–1945 monumentti hautausmaan sankarihauta-alueella.

Rovaniemen seurakunnan II hautausmaa sijaitsee pääkirkon vieressä. Se on ollut käytössä vuodesta 1838.

Vuonna 1867 hautausmaata laajennettiin 1,2 hehtaariin. Hautausmaan ympärille rakennettiin silloin kiviaita. Ensimmäisen hautausmaan aidan hirsistä rakennettiin tälle hautausmaalle talvihauta väliaikaiseksi hautapaikaksi.

Kirkonkokouksessa v. 1888 annettiin tiedoksi terveydenhoitoasetuksen määräys, ”ettei semmoisia hautausmaita, jotka ovat rakennetussa paikkakunnassa tahi suorastaan sen vieressä, saa käyttää enempää kuin 10 vuotta”. Koska hautausmaa oli vasta saatu aidattua ja hautapaikkoja vielä oli jäljellä, pyydettiin lupaa saada käyttää hautausmaata edelleen.

Lupa saatiin sillä ehdolla että kaikki 60 m lähempänä olevat rakennukset siirrettäisiin pois. Koska tähän ei ollut mahdollisuutta, ryhdyttiin suunnittelemaan uutta hautausmaata.

II Hautausmaa oli varsinaisessa käytössään vuoteen 1895 eli 57 vuotta, tänä aikana hautausmaahan on haudattu lähes 4800 vainajaa. Myöhemmin hautausmaalle on saanut haudata vain sukuhautaan.

1900–luvun alussa rakennettiin hautausmaan länsireunalle hirsistä leikkuuhuone kellareineen ruumiinavauksia varten. Leikkuuhuone oli käytössä 1950-luvulle, jolloin se sitten purettiin kun Viirinkankaalle valmistui uusi. Samoihin aikoihin poistettiin käytöstä myös talvihauta.

Talvisodan aikana seurakunnalta pyydettiin aluetta sankarivainajia varten. II hautausmaa katsottiin silloin sopivimmaksi. Alueelta poistettiin puustoa ja vanhoilla haudoilla olleet ristit. Sankarihautausmaalla on 609 sodissa 1939-1945 kaatuneiden ja kadonneitten hautaa (Talvi-, Jatko- ja Lapin sodat). Viimeksi Venäjältä löytyneitä sankarivainajien jäänteitä on haudattu II hautausmaalle vuonna 2008.

Hautausmaalla on 1964 paljastettu Väinö Aaltosen muistomerkki: ”Miehen kohtalo tunturin huipulla”.

Lisäksi hautausmaalla on Ruotsissa vuosina 1944 -1946 evakkotaipaleella kuolleiden muistomerkki, jonka on tehnyt Ensio Seppänen v. 1965. Siinä on 279 vainajan nimet.

Sankarihauta-alueen suunnitelman on laatinut puutarha-arkkitehti Katri Luostarinen.

Esteetön kulku Esteetön kulku