Hautojen hoito Rovaniemen seurakunnan hautausmailla

Haudat on pidettävä hautausmaan arvoa vastaavasti hoidettuina (KL 3 luku 33§).

Haudan hoidosta vastaa ensisijaisesti hautaoikeuden haltija. Hautaoikeuden haltija voi sopia hautainhoitorahaston kanssa, että se ottaa vastattavakseen haudan hoitovelvollisuuden määräajaksi. Hautainhoitorahastolle maksetuilla hoitomaksuilla katetaan sopimushautojen hoito. Kirkkoneuvosto vahvistaa hoitomaksut vuosittain. Haudanhoitosopimuksen voi tehdä yhdeksi hoitokaudeksi, 5 vuodeksi tai 10 vuodeksi.

Huomioittehan hautainhoitorahaston maksua maksaessanne, että kaikki 9.6.2024 mennessä maksetut hoitosopimukset saadaan voimaan juhannukseksi, jolloin kukkien istutus toteutetaan juhannusviikolla. Tämän jälkeen maksetut hoitosopimukset saadaan voimaan juhannuksen jälkeisellä viikolla.

Katso hoitohinnastoista 2024 lisätietoa oheisista linkeistä:

Hautoja ja puita hautausmaan polun varressa.

Muut hautainhoitorahaston palvelut

Haudanhoitokausi alkaa 1.6. kevätsiivouksella ja päättyy 20.9. kukkapesän siistimiseen. Kesäkukat istutetaan viimeistään juhannukseksi pahimman hallanvaaran mentyä ohi. Haudan hoitotavan ratkaisee haudan sijainti hautausmaalla. Yhtenäisiksi katsottavien nurmialueiden ja metsäalueiden perushoidosta huolehtii seurakunta. Reunakivellisten hautojen hoitoon on erillinen hinnoittelu. Metsäalueilla kesäkukkien tai perennojen istutuspaikat ovat hauta-alueella käytävänreunassa. Näin vältetään metsävarpujen ja jäkälän tallautuminen.

Haudanhoito sisältää kevätsiivouksen, kukkatilan kunnostuksen, lannoituksen, istutuksen, hoidon, kasvinsuojelun, kastelun, rikkakasvien poiston, kuihtuneiden kasvinosien nyppimisen, nurmenleikkuun, hiekkahaudalla hiekan puhdistuksen, metsähaudalla männyn taimien ja heinien poiston sekä syyssiivouksen.

Haudanhoitoon on aina liitettävä kukkaryhmä. Mikäli haluatte muuttaa saamaanne hoitotarjousta, ottakaa aina yhteyttä hauta- ja puistotoimistoon, josta lähetetään uusi hoitotarjous. Jos haluatte esittää ruusubegonian väritoiveen, tulee se esittää hyvissä ajoin ennen hoitokauden alkua ja istutusta. Aiemmin esitetyt väritoiveet pysyvät ilman erillistä toivetta voimassa. Ellei väritoivetta ole puutarhuri valitsee parhaiten sopivimman värin haudalle. Perennahoitosopimukseen on ympäristöystävällinen hoitovaihtoehto. Tällä hetkellä meillä on tarjota kesäpikkusydäntä perennahoitoihin. Haudalle jolla on perennahoito, ei saa istuttaa kesällä kesäkukkia eikä syksyllä kanervia, jotta perennahoitoon kuuluvan monivuotisen kasvin juuret eivät vaurioituisi.

Haudanhaltijalla ei ole oikeutta muuttaa haudanhoitoa lisäämällä itse hautainhoitorahaston hoidossa olevalle haudalle esimerkiksi kukkia, lannoitusta tai multaa. Silloin emme enää voi vastata hoidon laadusta.

Lisäpalveluina hautainhoitorahastolta voi tilata muun muassa kanervan istutuksen syksyllä ja kynttilänsytytyksen jouluaatoksi.

Hautainhoitorahaston hoitopalvelut sijaitsevat hauta- ja puistotoimistossa.

Hautaus- ja puistopalvelut
Rauhankatu 70