Hallinto ja päätöksenteko

Seurakunnan hallintoa hoitavat kirkkovaltuusto ja kirkkoneuvosto, alueneuvostot ja työalajohtokunnat sekä seurakunnan viranhaltijat.

Kirkkovaltuusto käyttää seurakunnan ylintä päätösvaltaa. Luottamushenkilöt valtuustoon valitaan neljän vuoden välein pidettävillä seurakuntavaaleilla. Kirkkovaltuuston kokoukset ovat julkisia, ellei valtuusto jonkin nimenomaisen asian kohdalla päätä toisin.

Kirkkoneuvoston asiana on johtaa yleisesti seurakunnan toimintaa sekä edistää sen hengellistä elämää. Kirkkoneuvosto johtaa seurakunnan hallintoa sekä seurakunnan talouden ja omaisuuden hoitoa.

Lisätietoa pdf-tiedostoina

Tietoa Hiippakunnasta

Rovaniemen seurakunta kuuluu Oulun hiippakuntaan joka on maantieteellisesti laajin hiippakunta Suomessa.

Se ulottuu Keski-Pohjanmaan lakeuksilta aina Pohjoisen Lapin tuntureille asti. Kirkon saamelaistyötä tehdään Oulun hiippakunnasta käsin. Alueella on sekä kasvavia kaupunkikeskuksia että paljon elinvoimaista maaseutua ja pieniä kyliä.

Oulun hiippakunnassa väestö on kirkollisesti keskimäärin sitoutuneempaa. Alueella toimivat kaikki Suomessa vaikuttavat herätysliikkeet, joista laajin on lestadiolaisuus eri suuntineen. Hiippakunnan eteläosissa vaikuttavat myös herännäisyys ja evankelisuus. Hiippakunnan piispana toimii Jukka Keskitalo

Rovaniemi-Koillismaan rovastikunta

Lääninrovastina toimii 1.1.2023-31.12.2026 Kuusamon seurakunnan kirkkoherra Taina Manninen.

Lisätietoa voit lukea Oulun Hiippakunnan sivuilta

Rovaniemen kirkko.