Kirkon ilmasto-ohjelman teologisia lähtökohtia

Ihmiskunnan yhteiset talkoot

Kiitollisuus, kunnioitus, kohtuus - Suomen evankelis-luterialisen kirkon ilmasto-ohjelma antaa teologisia lähtökohtia ja käytännön suosituksia ilmastotalkoisiin. Kirkon ilmasto-ohjelma sisältää suosituksia kirkon jäsenille oman elämäntavan pohtimiseksi ilmastonmuutoksen hillitsemisen näkökulmasta. Siinä on myös suosituksia seurakunnille ja kirkon keskushallinnolle sekä koko suomalaiselle yhteiskunnalle.

”Kirkolla on omaa annettavaa ilmastotalkoisiin. Nimenomaan ihmiskunnan yhteisistä talkoista on nyt kysymys. Kristillinen uskomme puhuttelee järjen lisäksi myös sydäntä. Ilmasto-ohjelman otsikossa on kolme sanaa: kiitollisuus, kunnioitus, kohtuus. Syyllisyys on lamauttavaa, se saa pysähtymään. Kiitollisuus Jumalan hyviä lahjoja kohtaan sen sijaan saa meidät liikkeelle. Kiitollisuus herättää ihmisen  kunnioittamaan ratkaisuissaan luonnon omaa tasapainoa sekä ylistämään Luojaa hänen lahjoistaan”, sanoo emeritus arkkipiispa Jukka Paarma kirjan esipuheessa.

Tutustu kirkon ilmasto-ohjelmaan tästä linkistä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Rovaniemen seurakunnan ympäristödiplomilogo violetilla pohjalla.