Lapaset roikkumassa pyykkinarulla.

USKO, TOIVO, RAKKAUS

Vanttuiden värit ovat peräisin Rovaniemen kirkosta. Freskon maisemaa hallitsee vihreän ja sinisen sävyt. Kirkon penkit ovat ruskeat. Valkoinen on ilon, kiitollisuuden ja ylösnousemuksen väri. Myös harmahtava, kivijalasta muistuttava lanka sopii valkoisen tilalle vanttuisiin.

Kirkkoon tulija tarttuu pronssisiin ovenripoihin. Niihin onkin kuvattu tuttuja kuvioita. Nämä neulotaankin vanttuisiin heti resorin jälkeen. Kirkon puhutteleva alttarifresko on Elämän lähde. Sen on maalannut Lennart Segerstråle vuonna 1951. Kuvassa Kristuksen hahmo heijastuu lähteen pinnasta, samalla muodostaen kuva-aiheen, joka muistuttaa meitä ehtoollisesta, elämän lähteestä. Heijastuskuva on kuin ehtoollispikari, sädekehä kuin ehtoollisleipä. Freskossa Kristuksen ympärillä aukeaa Lapin maisema, jossa kesän kukat ja huurteessa kimaltavat puut ovat sopusoinnussa. Kristuksen yläpuolella on kuvattuna taivaallista joukkoa. Vasemmalla puhaltavat pasuunat ylistävät Jumalaa ja oikealla julistetaan tuomiota. Ehtoolliselle saapuja huomaa kuoriosan portaiden taotut kaiteet, joissa on kukkaköynnöksiä.

Lanka ja puikot:

Lanka, jonka juoksevuus on 100g=200m, tässä esimerkkinä Novitan 7-veljestä -lanka. Vaalea kuvioväri: 010 luonnonvalkoinen tai 060 vaaleanharmaa. Ruskea: 691 turve tai 653 käpy (Novitan wool rescue -lanka). Vihreä: 391 kuusikko. Puikot kokoa 3. Jos isonnat puikkokokoa, saat isommat vanttuut, mutta neulos vähän harvenee.

Koko:

Ohjeella tulee naisen käteen sopivat vanttuut. Voit isontaa kokoa neulomalla ylimääräisiä kuviottomia kerroksia tai korvaamalla nauhamaisen ornamenttikerroksen vaihtoehtoisella kuviolla. Voit myös valita isommat puikot niin neule isonee myös leveyssuunnassa. Kokoa saat pienennettyä vaihtamalla pienemmät puikot tai ohuemman langan, esim. Nalle.

Ohje:

Aloita resori, luo 40 s. Neulo 2 o takareunasta ja 2 n, jatka näin 20 kerrosta. Takareunasta neulotuilla silmukoilla resorista tulee napakampi ja ryhdikkäämpi. Neulo yksi kerros resorin värillä oikein ja lisää samalla 2 silmukkaa joka puikolle. Tee lisäykset niin, että oikean silmukan kohdalla neulotkin ensin yhtä kerrosta alemman kerroksen silmukan ja sitten sen päällä olevan silmukan. Lisäysten jälkeen silmukoita on yhteensä 48. (Voit myös lisätä silmukan langankierrolla, mutta silloin neuleeseen tulee helposti reikä.)

Aloita vasemman käden vanttuun kuvio-osuus 1. puikolta ja oikea vantus 3. puikolta, silloin oikean käden vanttuun kerrokset vaihtuvat 2- ja 3-puikon välissä. Siirrä sydänkuvion kohdalla 4.puikon viimeinen silmukka 1. puikolle. Kirjoneuleessa kannattaa huomioida muutama niksi: Kuviolanka ja taustalanka pitää olla eri tummuusasteita. Väri ei ole niinkään ratkaiseva seikka. Lankadominanssi: pidä neuloessa kuviolanka (tässä ohjeessa vaalea) lähempänä peukaloa. Näin kuviosta tulee selkeämpi ja se tulee paremmin esiin. Pitkien langanjuoksujen sitominen: jos samalla värillä on neulottava 4 tai useampi silmukka, kannattaa ”lepäävä” lanka kiepauttaa neulottavan langan ympäri kahden tai kolmen silmukan välein. Seuraavalla kerroksella tämä sitominen kannattaa tehdä eri kohdassa, jota kiepautettu lanka ei näy oikealle puolelle. Tarkkaile koko ajan, että takana lankalenkit eivät kiristä ja jää löysäksi.

Peukalon paikka:

Neulo peukun kohdalle apulanka 7 silmukan leveydeltä. (Jos haluat isomman peukun, neulo 8 s.) Siirrä apulangalla neulotut takaisin puikolle ja neulo ne uudelleen, mutta korvaa kuvioneule yhdellä värillä. Huom. ohjeeseen on jätetty kaksi väriä vuorottelemaan, jotta kuvio säilyy yhtenäisenä. Kämmenselkään on valittavissa kaksi kuviota: ehtoollinen tai enkeli. Voit tehdä eripariset vanttuut ja käyttää samassa parissa molemmat kuviot. Kukkakuvion aikana alkaa kavennukset. Kavenna niin kauan, että jäljellä on 8 silmukkaa. Vedä lanka silmukoiden läpi ja päättele.

Peukalon neulominen: Pujota puikot apulangan molemmilla puolilla olevien silmukoiden kautta. Ylempään puikkoon tulee 8 silmukkaa ja alempaan 7 s. (Jos teit peukun 8 silmukalla, niin ylempään tulee 9 s ja alempaan 8 s) Pura apulanka pois. Poimi sivuilta silmukoita niin, että saat silmukoita yhteensä 21 (tai 23).

Peukalon silmukoita tulee olla pariton määrä, jotta kuvio jatkuu ilman näkyvää kerroksenvaihtumiskohtaa. Tasaa poimituilla silmukoilla määrä oikeaksi. Neulo 1-2 kerrosta pohjavärillä. 2. kerroksesta alkaa kuvio, jossa vuorottelevat kuvioväri ja pohjaväri. Aloita kavennus, kun peukku alkaa olla piilossa. Jaa silmukat tasaisesti puikoille ja jatka vain yhdellä värillä.

Kavenna joka puikon alussa 2 o yhteen. Aloita kavennus puikoista, joissa on eniten silmukoita. Kavenna niin kauan, että jäljellä on 8 s. Vedä lanka silmukoiden läpi ja päättele. Peukalon juureen voi jäädä aukkoja, ne on hyvä parsia umpeen silmukoita jäljitellen.

Neulontakuvion mallikuva.