Lintujen tunnistusta ja tietokilpailurata la 13.5. klo 10-14: tervetuloa kisaamaan!

Tapulien taisto_pelkkä kuva.png

Haapajärven seurakunnan ympäristötoimikunta haastoi seurakunnat mukaan leikkimieliseen lintutapahtumaan. Rovaniemen seurakunta otti haasteen vastaan ja kutsuu seurakuntalaiset kisaan sekä viettämään aikaa lintuja tarkkaillen.

Seurakuntamestari Ismo Kreivi kertoo, että Tapulien taisto muistuttaa malliltaan jo pitkään toteutettua lintutornien välistä Tornien taisto -tapahtumaa.

- Tapulien taistossa kuljetaan hautausmaalla ja yritetään havaita neljässä tunnissa mahdollisimman monta lintulajia. Ajatuksena on kulkea silmät ja korvat auki ja tehdä havaintoja eri lintulajeista. Uusi laji merkitään aina ylös. Havaintoja voi tehdä kaikilta Rovaniemen seurakunnan hautausmailta.

Tapulien taiston päätapahtuma on lauantaina 13.5. neljännellä hautausmaalla Viirinkankaalla, Väylätie 50:ssä. Ohjelmaan sisältyy kahvitarjoilua ja leikkimielinen lintukilpailurata.

Ismo Kreivin mielestä Tapulien taiston paras anti on, että tehdään lintuja tunnetuiksi.

- On hyvä, että ihmiset lähtevät liikkeelle luontoon, tässä tapauksessa hautausmaille. Moni kulkee hautausmailla, mutta Tapulien taistossa ollaan liikkeellä ehkä eri silmin ja kulkija keskittyy tavallista tarkemmin lintuihin.

Samalla viikolla Rovaniemen seurakunnan lintutapahtuman kanssa on maailman muuttolintujen päivä 9.-10.5.

Säännöt:

1. Havainnointi tapahtuu 3-5 henkilön joukkuein. Joukkue voi olla: perhejoukkue, kaveriporukka tai työpaikalta koottu porukka.

2. Havaitut lintulajit merkitään ylös. Yksilömääriä ei tarvitse laskea.

3. Tietokilpailuradan voi käydä kiertämässä myös yksin tai kaksin.

4. Havainnot voi ilmoittaa e-lomakkeella, joka avautuu tästä linkistä: Tapulien taisto 13.5.2023 (haapajarvenseurakunta.fi)

5. Ilmoittautumiset tarjoilujen vuoksi: ismo.kreivi@evl.fi

Lisätietoja: seurakuntamestari Ismo Kreivi, 040 822 6642 ja kirkkoherra Ilari Kinnunen, 040 502 1455

Thu Apr 27 10:36:00 EEST 2023