Rovaniemen seurakunta järjestää eläinoikeusyhdistys Animalian ja Viral Vegans ry:n kanssa Onko eläinkin lähimmäinen? -keskustelutilaisuuden

Koiran tassut ihmisen kämmenillä. Seurakunnan graafisia elementtejä ja tekstit: Onko eläinkin lähimmäinen? ...

Kaikille avoin keskustelutilaisuus pidetään Rovaniemen seurakuntakeskuksella 8.10.2023 klo 14–16. Keskustelutilaisuus alkaa neljällä lyhyellä alustuksella. Alustukset käsittelevät ihmisen ja eläimen suhdetta erilaisista asiantuntijanäkökulmista. Alustajina toimivat eläintenkouluttaja Heta Rautiainen, uskontotieteen dosentti Teuvo Laitila, pappi ja väitöskirjatutkija Mikko Pisilä ja Animalian Rovaniemen paikallisosaston eläinoikeusaktiivi Tiia Väyrynen.

Alustusten ja eläinoikeusyhdistys Viral Vegansin Riina Mattilan kommenttipuheenvuoron jälkeen keskustellaan, miten nykyaika, sekulaari eläinoikeusajattelu ja kristillinen teologia haastavat ajattelemaan eläinten oikeuksista vuonna 2023.

-Eläinten asioista ja oikeuksista puhutaan paljon nyky-yhteiskunnassa, mutta seurakunnat eivät ole kommentoineet aihetta kovin laajasti. Haluamme nostaa esille muun muassa sen, miten kristillinen etiikka voi vastata kysymyksiin eläinten oikeuksista, keskustelutilaisuuden järjestelyissä mukana oleva kirkkovaltuuston jäsen Lotta Ahlsved arvioi.

-Tämä on aihe, joka kiinnostaa, herättää tunteita ja pohdituttaa seurakuntalaisia ja siksi on tärkeää, että sitä tuodaan aktiivisesti esiin. Haluamme nostaa esiin erilaisia näkökulmia ja esimerkiksi yhteistyö mukana olevien eläinoikeusjärjestöjen kanssa mahdollistaa sen, järjestelyistä vastaava oppilaitospastori Jan Pohjonen kommentoi.

Onko eläinkin lähimmäinen? -keskustelutilaisuus on osa valtakunnallista 4.–10.10. Eläinten viikon ohjelmaa.

Keskustelutilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä seurakunnan YouTube-kanavalta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisätietoja: oppilaitospastori Jan Pohjonen, 040 186 0223

Jan Pohjonen