Seurakunta jättää jäähyväiset Auttin kappelille

Auttin kappelisali

Kuva: Matias Toropainen

Rovaniemen seurakunnan kirkkovaltuusto päätti 6.9.2023 yksimielisesti, että Auttin kappeli puretaan. Tämän johdosta on tullut aika päättää seurakunnallinen toiminta Auttin kappelissa. Seurakunta kokoontuu viimeisen kerran kappeliin sunnuntaina 8.10. klo 10 viettämään messua, jonka päätteeksi ehtoollisvälineet kannetaan pois alttarilta ja alttaritekstiilit riisutaan.

Jäähyväismessussa toimii liturgina ja saarnaajana kirkkoherra Ilari Kinnunen. Palveluksessa avustavat aluekappalainen Topi Litendahl ja diakonissa Marja-Liisa Ylipulli. Kanttoreina toimivat Sanna Peltola ja Kalle Ristolainen. Musiikissa avustavat Yläkemijoen laululapset, Yläkemijoen laulajat ja Timo Kotilainen. Tekstinlukijoina ovat Irma Komulainen ja Pekka Lehto. Seurakuntamestareina palvelevat Seija Tennilä ja Sari Naarajärvi. Messun jälkeen vietetään kirkkokahvit.

-Tähän hetkeen liittyy paljon surua ja haikeutta, mutta samalla kiitollisuutta kaikista niistä hetkistä, joita on saatu viettää kappelissa. Surutyön kannalta on hyvä, että seurakunta kokoontuu jättämään jäähyväisiä yhdessä, toteaa kirkkoherra Ilari Kinnunen.

Seurakunta päätti luopua kappelista, koska taloustilanne ei sallinut jatkaa hyvin vähällä käytöllä olevan kappelin ylläpitoa tai sen peruskorjausta.

Yläkemijoen seurakuntalaisia jäävät palvelemaan Viirin kappeli ja Auttin kylätalo, josta seurakunta on vuokrannut tietyt ajat omaan toimintaansa.

Jäähyväismessun jälkeen on mahdollista käydä tutustumassa Auttin kylätaloon.

Seurakunta järjestää jäähyväistapahtumaan bussiretken, joka lähtee kirkon parkkipaikalta klo 8.30 ja käy Aapakirkolla klo 8.45. Kirkkokahvien jälkeen bussi käy Auttin kylätalolla ja palaa Aapakirkon kautta kirkon parkkiin noin klo 14.30.

Lisätietoja: kirkkoherra Ilari Kinnunen, 040 502 1455

Messua voi seurata suorana lähetyksenä seurakunnan YouTube-kanavalla.

Ilari Kinnunen
Ilari Kinnunen