Rovaniemen seurakunnalle myönnettiin 3. kerran ympäristödiplomi 31.12.2027 asti

ympäristödiplomi www-sivujen uutislistauskuvat.png

Suomen ev.-lut. kirkon seurakuntia varten laatiman järjestelmän avulla seurakunta kantaa ympäristövastuutaan. Kirkon ympäristödiplomilla tiedostetaan ympäristövaikutukset, minimoidaan riskejä, ennakoidaan haasteita ja tarjotaan työkaluja toimintojen jatkuvaan kehittämiseen.

- Kirkon ympäristödiplomi voidaan myöntää voimassa olevan käsikirjan ehdot täyttäville seurakunnille tai seurakuntayhtymille. Ympäristödiplomi on määräaikainen ja on voimassa viisi vuotta. Rovaniemen seurakunnalla on  ollut aiemmin ympäristödiplomi voimassa kaksi kautta: 2008–2012 ja 2013–2017, hallintojohtaja Antti Jääskeläinen kertoo.

Hakuprosessissa on ensin tehty päätös seurakunnan ryhtymisestä tavoitella ympäristödiplomia.

- Sen jälkeen nimettiin ympäristövastaavaksi kanttori Joona Saraste ja projektityöntekijäksi Katariina Seppänen. Jokaiselta työalalta nimettiin yhdyshenkilö ympäristötyöryhmään, joka projektityöntekijän ja ympäristövastaavan kanssa suunnittelivat ympäristökäsikirjan mukaisen ympäristöohjelman, kirkkoherra Ilari Kinnunen kuvailee.

Rovaniemen kirkkoneuvosto hyväksyi ympäristöohjelman 19.1.2023 ja Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin valtuuttamat auditoijat ovat auditoineet ohjelman. Auditoimisen jälkeen tuomiokapituli esitti Rovaniemen seurakunnan 3. ympäristödiplomin myöntämistä kirkkohallitukselle, joka myönsi sen ajalle 28.9.2023- 31.12.2027.

- Ympäristöohjelmassa on kaikille toimenpiteitä ja tavoitteita. Esimerkiksi kiinteistöhuollossa puhdistusainevalinnassa yhden pääasiallisen kriteerin tulee olla ympäristöystävällisyys, ympäristövastaava Joona Saraste kommentoi.

Seurantaa varten ohjelmassa on jokaisen luvun perässä taulukko, jossa on tavoitteet, toteutusvuosi ja vastuuhenkilö. Ympäristövastaava Joona Saraste kerää ja täyttää työaloilta tiedot ennakolta laadittuun raporttiin.

- Ympäristöohjelmassa esimerkiksi hallintojohtajan työtä koskee muiden muassa uusien, entistä ympäristömyönteisempien hankintaohjeiden antaminen. Toivon ympäristötyön olevan jatkuvaa, eikä vain projektiluontoista. Ympäristöasiaa on tärkeää pitää esillä jatkuvasti ja tämä varmasti auttaa siinä, Antti Jääskeläinen arvioi.

Lisää aiheesta myös seurakuntalehti Pääskyn seuraavissa numeroissa, jotka ilmestyvät 11.10. ja 29.11.2023

Lisätietoja:

Joona Saraste