Saamenkieliset Kauneimmat joululaulut 4.12.2023 Rovaniemen kirkossa klo 18 – myös etälähetyksenä tästä

Saamenkieliset Kauneimmat joululaulut Rovaniemen kirkossa suorana lähetyksenä ja tallenteina:
YouTubessa tästä linkistä, Facebookissa tästä linkistä ja Virtuaalikirkossa tästä linkistä!

Tilaisuuden jälkeen 4.12. kahvitarjoilu Rovaniemen seurakuntakeskuksen salissa, jossa Mari Valjakka kertoo Saamelaiset kirkossa -hankkeesta.

Kauneimpien joululaulujen 50-vuotisjuhlavuotta vietettiin vuonna 2022. Sen kunniaksi Suomen lähetysseura julkaisi Kauneimmat joululaulut myös koltansaameksi, inarinsaameksi ja pohjoissaameksi. Saamenkielisessä Kauneimmat joululaulut -vihkossa on mukana myös saamelaisin voimin sanoitettu ja sävelletty joululaulu. Čuovgga urbi -laulun sävelen on tehnyt Anna Näkkäläjärvi-Länsman ja sanat Inger-Mari Aikio

- Joulunaikaan hiljennytään joululaulujen avulla. Kauneimpien joululaulujen sävelet ja sanoitukset puhuttelevat ja tuovat valoa pimeimpänä vuodenaikana, sanoo kolttasaamelainen Tiina Sanila-Aikio Lähetyssanomat-lehdessä (6/2023).

On todella hienoa, että Kauneimpia joululauluja on koottu myös kolmelle saamen kielelle. Kauniit melodiat yhdistettynä sydämen kieleen levittävät iloa erityisesti yhteisöllisissä yhteislaulutapahtumissa, Sanila-Aikio jatkaa.

Tilaisuudet kokoavat yhteen saamelaisia ja tarjoavat paikan myös ajankohtaisille keskusteluille ja kuulumisten vaihtamiselle glögitarjoilun yhteydessä. Saamelaiset kirkossa -hankkeen projektikoordinaattori, pastori Mari Valjakka juontaa tänä vuonna Rovaniemen saamenkieliset Kauneimmat joululaulut.

- Joululaulutilaisuuksissa on laulamisen lisäksi ihanaa se, että pääsemme tapaamaan toinen toisiamme ja vaihtamaan kuulumisia. Saamelaiset kirkossa -hanke haluaa olla mukana järjestämässä tämänkaltaisia kohtaamispaikkoja saamelaisille niin kotiseutualueella kuin kaupungeissakin, toteaa Mari Valjakka.

Rovaniemen Saamenkielisiin Kauneimpiin joululaulutapahtumaan osallistuu myös SámiSoster ry:n työntekijä Inga Koivisto ja saamelaisen psykososiaalisen tuen yksikkö Uvjj – Uvjâ – Uvjan työntekijä Leena Fofonoff.

Tervetuloa laulamaan Saamenkielisiä Kauneimpia joululauluja!

Lisätietoja: Rovaniemen seurakunnan oppilaitospastori Jan Pohjonen, +358 40 186 0223 / jan.pohjonen@evl.fi

2023-11-29 16:52:00.0