Tervetuloa retkelle seimeltä kirkkoon ja Kirkkolammen Paimensauvapolun joulurasteille!

”Miten voisimme kaikkien joulukiireiden keskellä muistaa alkuperäistä joulua, Jeesus-lasta, kaikkea sitä mitä hän meille merkitsee?”

Tervetuloa seimeltä kirkkoon ja Kirkkolammen ympäri Paimensauvapolulle

Rovaniemen keskustassa Lordin aukiolla sijaitsevan seimirakennuksen seinällä on reittikartta ja QR-koodeja. QR-koodeista avautuu esimerkiksi jouluevankeliumi 11 kielellä. Reitti seimirakennukselta kirkolle ja Paimensauvapolulle on kokonaisuudessaan 3,7 kilometrin pituinen. Seimellä, matkalla kirkolle ja Kirkkolammelle voi kuunnella jouluevankeliumin haluamallaan kielellä. Pakkasilla kannattaa lämmitellä ja juoda kupillinen (2€) kuumaa kirkossa, jossa jaetaan ohjeita Paimensauvapolulle.

- Rovaniemen kirkosta saat Paimensauvapolun kartan. Polulla on viisi eri pysähdyspaikkaa, jotka johdattavat matkalle joulun tarinaan ja sydämeen. Voit kiertää polun yksin tai yhdessä perheen tai vaikka ystävien kanssa, kirkkoherra Ilari Kinnunen kutsuu kävelylle.

Kirkkolammen ympäri kuljettavalla Paimensauvapolulla on viidessä Paimensauvassa QR-koodit, joista avautuvat paimentarinan eri osat, tekemistä ja musiikkielämyksiä kaikenikäisille. Vapaasti mihin suuntaan vain kuljettavan polun varrella voi lukea tai kuunnella tarinat joko suomeksi tai englanniksi.

- Ajatus Paimensauvapolkujen joulurasteista lähti siitä, että joululaulut herättävät meissä ihmisissä vahvoja tunnemuistoja. Tunnemuistojen kautta voimme tavoittaa jotain tosi arvokasta joulun merkityksestä meille. Se tuo meitä lähemmäksi toisiamme, jos rastit synnyttävät keskusteluja perheiden, puolisojen, sukupolvien tai ystävien välillä. Kun jakaa muistoja ja miettii joulun merkitystä minulle ja sinulle sekä meille, kanttori Laura Alasaarela arvioi.

Kirkkolammen Paimensauvapolku

"Olisiko tuo Jeesuksen syntymän ihme sitä suurinta rakkautta: Jumalan rakkautta ihmistä kohtaan? Jeesus syntyi tuomaan valoa, toivoa ja rauhaa tähänkin jouluun." Tervetuloa kirkkolammen Paimensauvapolulle!

(Video sisältää lisensioitua materiaalia Adobe Stockista ja Epidemic soundista.)

Laura Alasaarela
Laura Alasaarela