Rovaniemen seurakunta on avoimempi, rennompi ja suvaitsevaisempi kuin 2021 tunnettuustutkimusten mukaan

Tuoreen tunnettuus- ja empatiatutkimuksen mukaan Rovaniemen seurakunta on kehittynyt kahden vuoden aikana myönteisesti. Vuosina 2018, 2021 ja 2023 tehdyissä tutkimuksissa on käytetty 11 mielikuvamittaria. Eniten myönteistä kehitystä on tapahtunut avoimuudessa (+ 10 %), rentoudessa (+ 8 %) ja suvaitsevaisuudessa (+ 7 %). Niin ikään kokeilunhaluisuus (+ 6 %) ja henkilökohtaisuus (+ 6 %) ovat parantuneet kangistuneisuuden ja rutiininomaisuuden kustannuksella. Vuoden 2023 kysely toteutettiin maalis–huhtikuussa kaikkiaan 15 kaupunkiseurakunnan alueella ja siihen vastasi 7 356 suomalaista.

- Tulokset kertovat toiminnan hyvästä perusvireestä. Olemme onnistuneet vaikuttamaan positiivisella tavalla alueemme ihmisiin, mistä suuri kiitos koko henkilöstölle ja kaikille toiminnassa mukana olleille. Positiivisen tunnelman olen havainnut itsekin toiminnan kaikilla tasoilla, vaikka haasteitakin aina on, kirkkoherra Ilari Kinnunen kommentoi.

Tunnettuustutkimuksen vastaajia pyydettiin myös arvioimaan asteikolla 1–7 seurakuntien toimintojen tärkeyttä ja niissä onnistumista. Tulokset kertovat yleisesti toiminnan elpymisestä lähes koronaa edeltävälle tasolle. Vähäosaisista huolehtimisessa ja maahanmuuttajien tukemisessa Rovaniemen seurakunta on onnistunut vuosina 2023 ja 2021 jopa paremmin kuin aiemmin.

- Esimerkiksi yhteistyöhankkeet ukrainalaisten auttamiseksi sekä diakoniatyössä toteutettavan ruoka-avun näkyvyys ovat voineet vahvistaa mielikuvia siitä, että Rovaniemen seurakunta tekee paljon töitä maahanmuuttajien ja vähäosaisten auttamiseksi, kirkkoherra Ilari Kinnunen kertoo.

Toiminnan osa-alueiden tärkeyttä ja niissä onnistumista mittasi tutkimuksessa yhteensä 18 tärkeysmittaria. Vuosien 2018, 2021 ja 2023 tutkimuksissa on käytetty 12 samaa mittaria, joiden tulokset olivat 2023 parempia kuin 2021. Niillä mitattiin vähäosaisista ja vanhuksista huolehtimista, elämän tärkeissä hetkissä ja kriiseissä tukemista, kristillisten perinteiden seuraaville sukupolville siirtämistä, lapsille ja nuorille mielekkään tekemisen järjestämistä, omalla tavalla kristittynä olemisen mahdollistamista, arjen henkisen ja hengellisen elämän tukemista,  sukupuolisten ja seksuaalisten vähemmistöjen ja maahanmuuttajien tukemista, yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistumista ja monipuolisten jumalanpalvelusten järjestämistä.

Kirkko kohdataan hautausmailla, medioissa ja tilaisuuksissa

Kun vastaajilta kysyttiin 2021 ja 2023, missä he ovat kuluneen vuoden aikana seurakuntia kohdanneet, kärkeen nousivat hautausmaat. Hautausmailla oli käynyt molempina vuosina 56 % vastaajista riippumatta kirkkoon kuulumisesta. Rovaniemen vastaajista 54 % (62 % vuonna 2021) sanoi kohdanneensa seurakunnan uutismedian kautta, joita ovat esimerkiksi seurakuntalehti, muut lehdet, TV ja mainokset.

- Edellisellä tutkimuskerralla vuonna 2021 oli juuri käyty loppusyksystä 2020 kirkkoherranvaalit, jotka puhuttivat paljon ja olivat näkyvillä kaikissa paikallismedioissa. Todennäköisesti siksi uutismediakohtaamisten määrä on hieman vähentynyt, viestintäpäällikkö Noora Hietanen arvioi.

Lähes joka kolmas (28 %) vastaaja on osallistunut johonkin kirkolliseen toimitukseen kuten häihin tai hautajaisiin. Niin ikään miltei kolmannes (27 %) oli huomannut seurakuntavaalit syksyllä 2022. Lähes joka viides (24 %) oli käynyt seurakunnan kirkossa tai kappelissa. Käyntien määrät myös tapahtumissa, konserteissa ja jumalanpalveluksissa olivat kasvaneet selvästi edellisiin tutkimustuloksiin verrattuna.

- Näissä luvuissa on nähtävillä edellisen tutkimuskierroksen aikana vuonna 2021 vielä voimassa olleet pandemiasta johtuvat terveys- ja turvallisuusmääräykset, hallintojohtaja ja valmiuspäällikkö Antti Jääskeläinen kommentoi.

Kirkolta odotetaan myötätuntoa ja käytännön apua

Kun odotuksia seurakuntaa kohtaan tiedusteltiin avoimella kysymyksellä, eniten toivottiin 2023 erityisesti lasten hyvinvointiin keskittymistä sekä lisäksi nuorten, vanhusten ja vähäosaisten auttamista. Vastaajien oma suhde kirkkoon ei vaikuttanut asiaan juurikaan, vaan kirkkoon kuuluvilla ja kirkkoon kuulumattomilla korostuivat samat asiat. Seurakuntien rooli auttajana ja ihmisten tukena koetaan tärkeäksi erittäin laajasti suomalaisten keskuudessa.

Lisätietoja: kirkkoherra Ilari Kinnunen, 040 502 1455 ja viestintäpäällikkö Noora Hietanen, 040 6700 277

Kyselyn toimeksiantajina olivat seurakunnat ja seurakuntayhtymät 15 paikkakunnalla (Espoo, Helsinki, Hämeenlinna-Vanaja, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Mikkeli, Oulu, Rovaniemi, Seinäjoki, Tampere, Turku ja Kaarina, Vaasa ja Vantaa).  Sähköisen kyselyn toteutti Norstat Oy 3.3.–11.4.2023, ja siihen vastasi 7 356 yli 18-vuotiasta suomalaista. Aineisto on painotettu alueittain iän ja sukupuolen mukaan aikuisväestöä vastaavaksi. Koko aineiston virhemarginaali on 1,1 prosenttiyksikköä suuntaansa 95 prosentin luottamustasolla.

Liite: Tunnettuus- ja empatiatutkimusten Rovaniemen seurakunnan tuloksia 2021 ja 2023 pdf-tiedostona

2023-06-15 16:00:00.0