Avioliiton esteiden tutkinta

Ennen vihkimistä kihlaparin avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu ja pari voi mennä naimisiin. Ilman esteiden tutkintaa avioliittoon vihkiminen ei ole mahdollista.

Esteiden tutkinnan voi suorittaa se aluekeskusrekisteri, jonka jäsenseurakuntaan toinen vihittävistä kuuluu. Myös Digi-ja väestötietovirasto voi suorittaa tutkinnan, mutta tällöin siihen ei välttämättä sisälly kirkolliseen vihkimiseen tarvittavia rippikoulutietoja.

Esteiden tutkintaa täytyy pyytää viimeistään seitsemän vuorokautta ennen vihkipäivää. Jos toinen puolisoista on ulkomaalainen, esteiden selvittely kestää usein pidempään. Avioliiton esteiden tutkinnasta annettava todistus on voimassa neljä kuukautta antopäivästä.