Kirkkoon liittyminen ja kirkosta eroaminen

Kirkkoon liittyminen tarkoittaa liittymistä asuinpaikan mukaiseen seurakuntaan.

Kirkon jäsenyys edellyttää kastetta. 15 vuotta täyttäneen kirkkoon liittyjän tulee olla myös rippikoulun käynyt. Alle 18-vuotiaat voivat liittyä kirkkoon huoltajien suostumuksella. 12 vuotta täyttänyt voi liittyä kirkkoon, vaikka hänen huoltajansa eivät olisi kirkon jäseniä.

Evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnan jäseneksi voi liittyä Suomen kansalainen, jolla on kotikunta Suomessa. Myös pysyvästi ulkomailla asuva Suomen kansalainen sekä ulkomaan kansalainen, jolla on kotikunta Suomessa, voivat liittyä kirkon jäseneksi. Ulkomaan kansalainen, joka on vailla kotikuntaa voi liittyä kirkon jäseneksi, kun hän on ollut mukana seurakunnan toiminnassa vähintään kolmen kuukauden ajan.

Suomen evankelisluterilaisen kirkon jäsen ei pääsääntöisesti voi samanaikaisesti olla muun rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan jäsen.

Olaus Petrin seurakuntaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja Suomen saksalaiseen evankelisluterilaiseen seurakuntaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä voi liittyä kotikunnasta riippumatta. Olaus Petrin seurakunta palvelee Suomessa oleskelevia Ruotsin kansalaisia ja Ruotsista Suomeen muuttaneita.

Jos tahdot erota kirkon jäsenyydestä, toimita vapaamuotoinen eroilmoituksesi postitse sille seurakunnalle, jonka jäsen olet, asianomaiseen aluekeskusrekisteriin tai mihin tahansa Digi-ja väestötietoviraston palvelupaikkaan. Eroilmoituksen voi käydä tekemässä myös henkilökohtaisesti kirkkoherranvirastossa. Digi-ja väestötietovirastolle tehtävän eroilmoituksen voi tehdä myös Tarkasta tietosi -verkkopalvelussa tai lomakkeellaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.