Sukututkimus

Sukututkimus on sukulaisuussuhteiden selvittämistä ja henkilöhistoriallista tutkimusta. Sukututkimuksen tärkeimpiä tietolähteitä ovat seurakuntien kirkonkirjat. Valtaosa seurakunnista on antanut yli sata vuotta vanhat kirkonkirjansa oman alueensa maakunta-arkiston säilytettäväksi.

Sukututkimusta tehdään vuoden 1860 kirkonkirjoista lähtien. Aluekeskusrekisteriimme kuuluvat seuraavat seurakunnat, joiden tiedoista teemme sukututkimusta:

• Enontekiön seurakunta
  • Inarin seurakunta
  • Kemijärven seurakunta
  • Kittilän seurakunta
  • Muonion seurakunta
  • Pelkosenniemen seurakunta
  • Ranuan seurakunta
  • Rovaniemen seurakunta
  • Sallan seurakunta
  • Sodankylän seurakunta
  • Utsjoen seurakunta

Tietoja sukututkimukseen tulee tilata kirjallisesti. Tilauksen voi tehdä joko tilauslomakkeella, sähköpostitse tai vapaamuotoisella kirjeellä.

Sukututkimusta tai tieteellistä tutkimusta varten laadittujen todistusten perusmaksu on 55 euroa. Mikäli todistusten laatimisesta aiheutuu työtä enemmän kuin 30 minuuttia, perushinnan lisäksi veloitetaan 25 euron lisämaksu jokaiselta alkavalta 30 minuutin jaksolta.

Sukututkimustilauslomake(pdf) aukeaa tästä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Henkilötietojenkäsittely sukututkimuksessa

Mikäli sukututkimusta varten pyydetään tietoja elävästä henkilöstä, tilaajan tulee liittää tilaukseen seloste henkilötietojen käsittelytoimista. Tämän voi osoittaa esimerkiksi täyttämällä oheisen selvityksen sukututkimusrekisteristä: Linkki avautuu uudessa välilehdessäSelvitys sukututkimusrekisteristä -lomake(pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä. Lisätietoja sukututkimukseen liittyvistä tietosuoja-asioista löytyy Tietosuojavaltuutetun toimiston sivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Omatoiminen sukututkimus

Omatoimisen sukututkimuksen käytännöt vaihtelevat.

Omatoiminen kirkonkirjojen tutkiminen ei ole mahdollista Rovaniemen seurakunnassa. Muiden aluekeskusrekisteriin kuuluvien seurakuntien kirkonkirjojen tietojen mahdollista omatoimista tutkimista voi tiedustella ko. seurakunnasta.

Sukututkimusta tehdään henkilöstöresurssien sallimissa rajoissa.