Toimeentulo-ongelmat

Elämää ei voi kukaan ennakoida. Joskus talous voi mennä solmuun itsestä riippumattomista syistä.

Ensisijainen apu toimeentulon vaikeuksissa on Kansaneläkelaitoksen - Kelan -toimeentulotuki ja kaupungin sosiaalityö.

Toimeentulotuki

Perustoimeentulotukea voi saada henkilö tai perhe, jonka tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin.

Täydentävä tai ehkäisevä

Täydentävän tai ehkäisevän toimeentulotuen tarkoituksena on turvata toimeentulosi ja edistää itsenäistä suoriutumistasi.

Talous- ja velkaneuvonta

Talous- ja velkaneuvontaa saa valtion oikeusaputoimistoista Neuvonta on maksutonta.

Etusivu - Talous- ja velkaneuvonta (oikeus.fi)

TAKUUSÄÄTIÖ: Autamme ihmisiä ottamaan oman talouden haltuun Takuusäätiö on valtakunnallinen sosiaalialan järjestö. Tuemme ihmisten itsenäistä selviytymistä arjen raha-asioissa ja velkojen hoidossa. Palvelumme ovat maksuttomia. https://www.takuusaatio.fi/

Diakoniatyön taloudellinen auttaminen on pääosin kriisiluonteista.

Hakiessasi taloudellista apua diakoniatyöltä

Voit ottaa yhteyttä oman asuinalueesi diakoniatyöntekijään puhelimella ja sopimalla tapaamisajan (ajanvaraus). Yhteydenottopyynnön voi välittää myös tekstiviestillä ja sähköpostilla. Yhteystiedot löydät soittamalla seurakunnan infoon tai alla olevan linkin takaa.

Kaikkien diakoniatyöntekijöiden yhteystiedot voit katsoa tästä linkistä.

Diakoniatyöntekijän kanssa kartoitetaan tulo- ja menotiedot, sosiaalinen tilanne ja mihin apua tarvitaan.

Tarvittaessa pyydetään nähtäväksi tositteita tulo- ja menotiedosta, esim. viimeisin toimeentulotukipäätös, dokumentti palkasta, eläkkeestä, vuokrasta tai laskuista.

Avustushakemuksen käsittely ja päätös voi viedä aikaa.

Diakonia-avustuksena voi olla asiasta ja tarpeesta riippuen diakoniatyöntekijältä saatavalla lähetteellä suoraa ruoka-apua diakoniatyön ruokapankin kautta, avustus- ja ostokortteja erilaisiin ostoihin tai apua laskun maksamiseen.

Ruokapankista apua arkeen

Diakoniatyön ruokapankki välittää tilapäistä ruoka-apua vaikeassa elämäntilanteessa oleville kotitalouksille. Ruokapankki sijaitsee kirkon alakerrassa, käynti kirkon pysäköintipaikan puolelta.

Yhtenä taloudellisen avustamisen päätöksenä voi olla diakoniatyöntekijältä saatava lähete (hakuaika), jolla sitten voi hakea ruokapankista siihen merkityt tuotteet ruokapankin auki ollessa ti klo 10-12 sekä to klo 14.30-16.30.

Olemme mukana ESR -hankkeessa - Aineellista apua vähävaraisille maksukorttien muodossa

Suomessa elää arviolta yli 200 000 ihmistä, jotka tarvitsevat ruoka-apua ja aineellista apua selvitäkseen arjesta. Tähän hätään yli 150 Suomen evankelis-luterilaista seurakuntaa haluaa vastata tarjoamalla avuntarvitsijoille aineellisen avun maksukortteja ja ohjaamalla ihmisiä heidän tarpeitaan vastavan avun piiriin. Toiminnan lähtökohtana on avuntarvitsijan henkilökohtainen kohtaaminen ja hänen avuntarpeensa kartoittaminen, minkä yhteydessä on mahdollista tarjota apua akuuttiin hätään 40 euron arvoisen maksukortin muodossa.

Lisätietoa kortista voit kysyä suoraan diakoniatoimistosta tai alueesi diakoniatyöntekijältä.

Perheenäiti taloushuolissa.
Vaikka tilanne tuntuisi toivottomalta, apua on silti saatavilla.

Diakonia guidance and helpline
Rauhankatu 70
96101 Rovaniemi

Puhelinneuvontaa ja ohjausta ma-pe klo 9-10. Telephone advice and guidance Mon-Fri at 9:00-10:00.

Kiinnostaako kulttuuri?

Kulttuuri kuuluu kaikille. Kaikilla ei kuitenkaan ole varaa hankkia lippuja esimerkiksi museoon, teatteriin tai konserttiin. Ratkaisuksi tähän on kehitetty Kaikukortti.

Mikä on Kaikukortti?

Kaikukortti on tarkoitettu tiukassa taloudellisessa tilanteessa oleville henkilöille ja perheille, jotka ovat asiakkaana Rovaniemen kaupungin perusturvan palveluissa tai muussa Kaikukorttia jakavassa yksikössä ja yhteisössä.

Kaikukortilla voit hankkia maksuttomia pääsylippuja kulttuuri- ja urheilutapahtumiin sekä kulttuuri- ja liikuntapaikkoihin, kuten konsertteihin, teattereihin, museoihin, uimahalliin ja kuntosaleihin. Kortilla voit myös hankkia kurssipaikkoja Rovaniemen kansalaisopiston kursseille ja Musiikkikoulu Pop Upin muskareihin. Rovaniemen Kaikukortti-kohteiden lisäksi Kaikukortilla voi hankkia pääsylippuja myös muiden Kaikukortti-alueiden tarjontaan.

Kortti on henkilökohtainen ja maksuton. Kaikukortti on voimassa vuoden kerrallaan.

Kaikukorttia tulee kysyä oman alueen diakoniatyöntekijältä.

Lue lisää kaikukortista Rovaniemen kunnan sivuilta tästä linkistä.