Kansallisen veteraanipäivän tapahtumat Rovaniemellä 27.4.2022 klo 8-15

Kansallisen veteraanipäivän juhlallisuudet Rovaniemellä 2022 Maamme versoo uutta

Aamupäivän juhlallisuudet

Kansallisen veteraanipäivän juhlallisuudet alkavat Rovaniemellä keskiviikkona klo 8 juhlallisella lipunnostolla ja kenttähartaudella Someroharjun Ilmapuolustuksen muistomerkillä. Hartauden pitää kirkkoherra Ilari Kinnunen; puheen puheenjohtaja Vappu Alapeteri Rovaniemen sotilaskotiyhdistyksestä.

Veteraanipäivän ohjelma jatkuu klo 10 sanajumalanpalveluksella Rovaniemen kirkossa; messun toimittaa seurakuntapastori Karita Kaukonen, kanttorina Tarja Alakörkkö-Perkkiö. Musiikkiosuuksissa mukana Lapin Lauluveikot. Kuoroa johtaa Kadri Joamets. Varusmiehet keräävät jumalanpalveluksessa kolehdin sotaveteraanien hyväksi.

Sanajumalanpalveluksen jälkeen seuraa seppeltenlasku talvi- ja jatkosodan sekä vapaussodan sankarihaudoille. Rovaniemen kaupungin nuorisovaltuuston edustajat laskevat kynttilät. Kunniavartiosto tulee Rovaniemen varuskunnasta ja juhlapuheen pitää Miika Alajääskö / Lapin opiskelevat reserviläiset LORU ry ja Lapin rauhanturvaajat ry. Musiikista vastaa Lapin lauluveikot, kuoroa johtaa Kadri Joamets.

Rovaniemen kirkon parkkipaikalta ja sankarihautausmaalta on kaupungin toimesta järjestetty jatkuva kuljetus tilataksilla Kulttuuritalo Korundiin klo 11.30–12.30 välisenä aikana; erityisesti veteraaneille ja heidän omaisilleen. Varusmiehet avustavat tarvittaessa molemmissa paikoissa.

Yläkemijoen tilaisuudet

Kunniakäynti Auttin hautausmaalla ja seppeleen lasku sankarivainajien muistomerkillä klo 10. Kunniavartio varuskunnasta. Puheen pitää seurakuntapastori Aki Hätinen, kanttorina Mauri Miettunen.

Kunniakäynti Viirin hautausmaalla ja seppeleen lasku sankarivainajienmuistomerkillä klo 11. Kunniavartio varuskunnasta. Puheen pitää seurakuntapastori Aki Hätinen, kanttorina Mauri Miettunen.

Juhla kulttuuritalo Korundissa

Kaikille avoimen Kansallisen veteraanipäivän juhlan ohjelma alkaa Korundi-salissa ke 27.4.2022 klo 13. Asu: tumma puku ja kunniamerkit. Juhlavierailla on mahdollisuus ennen ohjelman alkua klo 11.30 alkaen tutustua taidemuseon näyttelyihin ja nauttia kakkukahvit Korundin ravintolassa.

Lapin kamariorkesteri, kolmen sodan lotta Alli Korva, Lapin musiikki- ja tanssiopisto sekä Musiikkikoulu Pop Up:in Popforia ja Väre - kuorot, kuoronjohtajana ja solistina Heli Kaltiokumpu vastaavat Korundin juhlan ohjelmallisesta osuudesta. Tervehdyssanat lausuu Rovaniemen kaupunginjohtaja Ulla-Kirsikka Vainio.

Juhlapuheen pitää Lapin lennoston operaatiopäällikkö, everstiluutnantti Jaakko Salomäki ja nuoren puheenvuoron Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijajärjestö ROTKOn edustajiston puheenjohtaja Julia Nikusaari.

Tilaisuuden juontaa Lapin yliopiston ylioppilaskunnan puheenjohtaja Krista Perälä. Kansallisen veteraanipäivän juhlallisuudet Rovaniemellä järjestävät yhteistyössä Rovaniemen kaupunki, Rovaniemen seurakunta, Rovaniemen varuskunta sekä veteraani- ja opiskelijajärjestöt. Tilaisuus striimataan Rovaniemen kaupungin YouTube-kanavalle: www.youtube.com/user/CityofRovaniemi/videos. Tallenne jää katsottavaksi kahden viikon ajaksi.

Wed Apr 20 16:56:00 EEST 2022