Maanantaisin klo 14-17 Walk-in-Talkiin on helppo ohjata apua tarvitsevia nuoria

Walk in Talk avajaiset Popparilla 5.9.2022.jpg

Walk-in-Talk-keskusteluaputoiminnan avajaisissa otettu kuva Popparilla Revontulessa.

Etelä-Suomen seurakunnissa alkaneen toimintamuodon idea on meilläkin yksinkertainen: Maanantaisin klo 14-17 paikalla on aina kaksi aikuista, jotka ovat valmiita kuuntelemaan luottamuksellisesti ja anonyymisti nuoria, jotka haluavat kertoa mieltään vaivaavia asioita. Nuori voi kävellä sisään ilman ajanvarausta, niin kuin toiminnan nimikin kertoo. Kysymyksessä ei ole terapia, vaikka toiminnassa mukana olevilla aikuisilla onkin koulutusta ja kokemusta mielenterveyden tukemisesta. Järjestämme myös yhdessä organisaatioidemme työntekijöille lisäkoulutusta, joka tukee tätä työtä. Toinen paikalla olevista työntekijöistä on aina seurakunnan nuorisotyönohjaaja. Uskoon liittyviä asioita ei oteta erikseen esille, mutta seurakunnan työntekijällä on luonnollisesti valmius keskustella myös niistä, jos nuori itse sitä toivoo. Palvelu on maksuton.

Olemme kaikki tiedostaneet, että nuorilla on tällä hetkellä runsaasti haasteita ja avun tarvetta. Onneksi on myös yhteistä tahtotilaa asettua nuorten rinnalle heitä auttamaan. Monet tahot tekevät työtä, jotta nuoret saisivat iloita nuoruudestaan ja samalla kerätä vahvuutta tulevaisuuttaan varten. Yhtenä osana tätä tavoitetta ovat Rovaniemen seurakunta, Rovaniemen kaupungin sivistys-, hyvinvointi- ja nuorisopalvelut, Tyttöjen talo, Vapaaehtoistyönkeskus Neuvokas sekä Tulevaisuuden Sote-keskus -hanke yhdessä käynnistämässä WALK IN TALK- toiminnan Nuorisotiedotuspiste Popparilla maanantaina 12.9. klo 14.

WALK IN TALK -avajaiset pidettiin maanantaina 5.9. klo 14-17 Popparilla kauppakeskus Revontulessa. (Kuvassa olevilta henkilöiltä on kysytty julkaisulupa). Yhteistyö tämän projektin puitteissa on ollut innokasta ja mutkatonta. Monilla paikkakunnilla Walk in Talk -toiminta on yksin seurakunnan järjestämää, mutta Rovaniemellä olemme lappilaiseen tapaan hakeneet toimintaan voimaa ja kantavuutta yhteistyöstä. Toiveemme on, että tämän toiminnan kautta moni nuori saa kaipaamaansa apua.

Lisätietoja:

Ilari Kinnunen