Rovaniemen krematorio aloittaa toimintansa tammikuussa 2023

Suomen pohjoisinta krematoriota on odotettu vuosia koko Lapin maakunnassa sekä Oulussa, jossa krematorio on ruuhkautunut. Krematoriorakennus valmistui heinäkuussa 2022, mutta tuhkauslaitteiston saapuminen viivästyi komponenttipulan takia. Laitteistoja uuneineen alettiin asentaa lokakuussa ja laitteisto-osien pitkittyneiden toimitusaikojen vuoksi rakennustyöt viivästyvät. Urakka on valmis vuodenvaihteessa, joten tämänhetkisen arvion mukaan tuhkaukset aloitetaan tammikuun lopussa 2023 aiotun joulukuun sijaan.

Rovaniemen seurakunnassa krematorion rakentamiseen on varauduttu vuodesta 2001, jolloin Tavivaaran siunauskappeli valmistui. Kappeli suunniteltiin niin, että krematorio voidaan rakentaa sen yhteyteen. Rakentamispäätös tehtiin vuonna 2018, jolloin krematorion ajateltiin valmistuvan 2020. Tuhkauslaitteiston hankintaan liittyvä valitusprosessi viivästytti rakentamista parilla vuodella.

Krematoriossa tuhkataan alkuvaiheessa 300–350 vainajaa vuodessa. Tuhkauksia tehdään todennäköisesti kahtena päivänä viikossa, joten tuhkausten vuotuista määrää voidaan helposti lisätä esimerkiksi viiteen sataan. Kappelissa oli valmiiksi kylmiötiloja vainajien säilytystä varten, mutta niitä tehdään vielä lisää. Tavivaaran hautausmaalle on tehty enemmän uurnapaikkoja. Jatkossakin omaisilla ja muilla ulkopuolisilla on pääsy vain kappeliin. Vainajaa voi käydä katsomassa kappelin tiloissa. Uurna luovutetaan omaisille kappelissa.

Rovaniemen seurakunnan rakennushankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 1,9 miljoonaa euroa, josta tuhkauslaitteiston osuus on 458 800 euroa. Hanketta varten on saatu 150 000 euron testamenttilahjoitus yksityishenkilöltä. 147-neliöisen rakennuksen on suunnitellut arkkitehti Jorma Teppo. Rakennuksen ulkopinta on esipatinoitua kuparia, jota on käytetty myös kappelirakennuksessa.

Lisätietoja: hautatoimen päällikkö Miia Ylipulli 0400 608 906 ja kiinteistöpäällikkö Kalle Kenttälä, 040 865 0799

Tue Nov 15 15:00:00 EET 2022