Suomen pohjoisin krematorio aloitti toimintansa

Rovaniemen krematorio Tavivaarassa Rovaniemen seurakunnan kuva-arkisto.jpg

Talvinen kuva Rovaniemen krematoriosta lumihankien keskellä Tavivaarassa.

Rovaniemen krematorio on aloittanut toimintansa

Lapissa on vuosia odotettu Suomen pohjoisinta krematoriota. Rovaniemen seurakunnassa krematorion rakentamiseen varauduttiin jo vuonna 2001, jolloin Tavivaaran siunauskappelin rakentaminen alkoi. Kappeli suunniteltiin silloin niin, että krematorio voitaisiin rakentaa sen yhteyteen.

Arkkitehti Jorma Teppo on suunnitellut 147-neliöisen krematoriorakennuksen yhteensopivaksi kappelirakennuksen julkisivun kanssa. Rakentamispäätös tehtiin vuonna 2018. Tuhkauslaitteiston kilpailutukseen liittyneiden valitusten vuoksi rakentaminen viivästyi. Krematorio on nyt valmistunut ja ensimmäiset tuhkaukset on tehty. Prosessiin ja laitteistoon tullaan tekemään vielä säätöjä tulevien viikkojen aikana.

-Tuhkaustoiminnan käynnistyminen Rovaniemellä on todella merkittävä asia, joka vaikuttaa puoleen Suomeen. Yhä useampi ihminen toivoo tulevansa tuhkatuksi kuoleman jälkeen. Tämä on aiheuttanut Pohjois-Suomessa Oulun ja Kajaanin krematorioihin ruuhkaantumista. Tuhkaamiseen liittyvät kuljetukset ovat myös olleet kohtuuttoman pitkiä. Olen helpottunut ja iloinen siitä, että voimme vihdoin palvella Rovaniemen ja koko Lapin ihmisiä tässä asiassa, Rovaniemen seurakunnan kirkkoherra Ilari Kinnunen toteaa.

Rovaniemen seurakunta järjestää median edustajille perjantaina 17.3.2023 klo 12 oman tutustumiskäynnin krematorioon. Samalla voi tutustua myös kappeliin ja hautausmaan uurna-alueisiin. Sunnuntaina 19.3.2023 klo 13 järjestetään Tavivaaran kappelissa kaikille avoin juhlatilaisuus krematoriotoiminnan aloittamisen johdosta. Samalla juhlistetaan Tavivaaran kappelin 20-vuotispäivää ja Tavivaaran hautausmaan 50-vuotispäivää. Juhlahetken jälkeen yleisön on mahdollista tutustua krematorioon. Hautausmaan uurna-alueille järjestetään samalla tutustumiskierroksia.

Rovaniemen krematorion rakennushankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 1,9 miljoonaa euroa. Rovaniemen seurakunta on ottanut lainan rakentamista varten. Seurakunta sai myös 150 000 euron testamenttilahjoituksen yksityishenkilöltä krematoriohankkeeseen. Krematoriotoiminta ei ole voittoa tuottavaa toimintaa. Kyseessä on seurakunnan palvelumuoto, jossa tuhkausmaksuilla katetaan kaikki krematoriotoiminnasta aiheutuvat kustannukset. Rovaniemen krematoriossa arvioidaan tuhkattavan 300–350 vainajaa vuodessa. Tuhkauksia tehdään kahtena päivänä viikossa, joten tuhkausten vuotuista määrää voidaan tarvittaessa helposti nostaa esimerkiksi 500:en. Edellä mainittujen laskelmien mukaan kirkkoneuvosto päätti tuhkausmaksuksi 480 €.

Tuhkausvaraus tehdään Rovaniemen hauta- ja puistotoimistossa. Useimmiten varauksen tekee hautausjärjestelyistä vastaavan omaisen valtuuttamana hautaustoimisto. Tuhkausvaraus, kuten hautausvarauskin, voidaan tehdä seuraavalle viikolle, ei enää kuluvalle viikolle. Kirkon tradition mukaisesti poisnukkuneelle seurakunnan jäsenelle toimitetaan hautaan siunaaminen ennen tuhkausta. Hautaan siunaaminen tapahtuu useimmiten poisnukkuneen kotiseurakunnassa.

Tavivaaran kappelissa on kylmiötilat 24 vainajan säilytystä varten. Kapasiteettia lisätään kuitenkin kahdeksalla paikalla vuoden 2023 aikana, jotta ulkopaikkakuntalaisten vainajien tuonti tuhkaamiseen ei ruuhkauttaisi tiloja, joissa vainajia säilytetään.  Rovaniemen seurakunnan hautausmaiden suunnittelussa on varauduttu tuhkahautausten määrän nousuun jo vuosia. Seuraava uurnahauta-alue tullaan rakentamaan Auttin hautausmaalle. Uurnahautaan voidaan haudata kahdesta kuuteen uurnaa kunkin hautausmaan hautakaavan mukaisesti. IV-hautausmaalla ja Tavivaaran hautausmaalla on myös erilaisia hautausvaihtoehtoja uurnahautojen lisäksi, kuten tuhkansirottelu ja muistolehto. Näillä molemmilla hauta-alueilla vainajan tiedot kiinnitetään yhteiseen muistomerkkiin laatalla, eikä erillisiä muistomerkkejä ole. Uurnan hautaaminen on mahdollista myös aiemmin lunastettuihin arkkuhautoihin.

Rovaniemen seurakunta on avustanut tuhkauskuljetuksia Ouluun ja Kajaanin 200 eurolla vainajaa kohden. Oman krematorion valmistumisen myötä tuhkausavusten maksamisesta luovutaan 12.2.2023 lähtien.

Lisätietoja: kirkkoherra Ilari Kinnunen, 040 5021 455 ja hallintojohtaja Antti Jääskeläinen, 040 501 2144

Kuvia ja tietoja Tavivaaran kappelista tästä linkistä

Kuvia Tavivaarasta voi myös ladata tästä linkistä.

Tuhkaushinnasto avautuu tästä linkistä.

Wed Feb 08 11:00:00 EET 2023