Ajankohtaista seurakunnassa: liikkuva nuorisotila Apostolinkyyti liikenteeseen, toiminta Auttissa ja luottamushenkilöiden siunaaminen

Kuva Apostolinkyyti-matkailuautosta ja sen värikkäistä teippauksista Rovaniemen kirkon vieressä.

1. Seurakunnan nuorisotyön uusi liikkuva nuorisotila Apostolinkyyti lähtee liikkeelle

Apostolinkyyti on matkailuauto, jonka tunnistaa liikenteessä näyttävän teippauksen johdosta. Nuoret ovat päässeet äänestämään auton nimeä.

- Erilaisia liikkuvia nuorisotiloja on ollut käytössä eri puolilla maata. Jo useampi vuosi sitten syntyi ajatus, että sellainen voisi sopia meidän laajaan seurakuntaamme. Isossa seurakunnassa ei ole mahdollista järjestää kiinteitä nuorisotiloja kovin moneen paikkaan. Jos nuorisotyönohjaajat liikkuvat tilansa kanssa eri puolille kaupunkia, myös kauempana asuvat nuoretkin saavat mahdollisuuden kohtaamiseen ja osallistumiseen. Näistä syistä lähdin nostamaan tätä hanketta esille jo kirkkoherran vaalien alla vuonna 2020. On todella hienoa nuorten kannalta, että nämä ajatukset ovat nyt käymässä päättäjien tuella toteen, iloitsee kirkkoherra Ilari Kinnunen.

- Olemme kiitollisia myös Kylien kehittämissäätiölle, joka päätti tukea tätä hanketta kolmen vuoden ajan, 4000 eurolla vuotta kohti. Se on noin kolmasosa arvoiduista vuosikuluista.

Apostolinkyyti menee sinne missä nuoret ovat. Kouluille tehdään vierailuja, tapahtumissa ollaan mukana, liikutaan niin kylillä kuin kaupungin keskustassa. Apostolinkyydistä löytyy erilaisia pelitarvikkeita mm. välituntitoimintaa varten. Tapahtumissa vedetään katos ja pöytäryhmät ulos, keitetään kahvit ja paistetaan makkarat grillissä.

Apostolinkyydissä on seurakunnan nuorisotyöntekijöitä ja jatkossa myös vapaaehtoisia, kun Saapas-toiminta saadaan syksyllä käyntiin. Erityisnuorisotyönohjaaja Jyrki Hautaniemellä on päävastuu autosta.

- Odotan, että Apostolinkyyti on työkalu, joka tuo näkyville seurakuntaa ja seurakunnan nuorisotyötä. Toivon, että nuoret ottavat auton toiminnan omakseen ja tulevat rohkeasti kohtaamaan liikkuvan nuorisotilan työntekijöitä ja vapaaehtoisia. Odottaisin myös Apostolinkyydin avaavan uusia yhteistyömahdollisuuksia muiden nuorten kanssa työskentelevien tahojen kanssa, hän toteaa.

Perjantaina 26.5. klo 18 on nuorten kevätjuhla kirkossa. Messussa on isosten, leirien yövalvojien ja avustajien tehtävään siunaaminen. Liikkuva nuorisotila Apostolinkyyti julkistetaan ja siihen pääsee tutustumaan paikan päällä. Kevätjuhlan jatkot pidetään Seurakuntakodin nuorisotoimisto Raikulla.

Apostolinkyydin toiminnasta lisätietoja erityisnuorisotyönohjaajilta: Jyrki Hautaniemi 040 626 3531 ja Mari Pääkkölä 040 583 2517.

2. Avoin keskustelutilaisuus Auttin kappelissa

Seurakunta järjestää Auttin kappelissa keskiviikkona 31.5. klo 17 avoimen keskustelutilaisuuden seurakunnan toiminnasta Auttissa. Tilaisuuden tarkoituksena on tiedottaa kylän asukkaista Auttin kappeliin liittyvästä päätöksenteosta sekä kuulla heidän ajatuksiaan ja toiveitaan seurakunnan toiminnasta kylällä. Tilaisuudessa ovat mukana kirkkoherra Ilari Kinnnunen, hallintojohtaja Antti Jääskeläinen, kiinteistöpäällikkö Kalle Kenttälä, aluekappalainen Topi Litendahl sekä Saaren-Nammankylät-Yläkemijoen alueneuvosto.

3. Luottamushenkilöiden tehtävään siunaaminen

Sunnuntaina 28.5. klo 10 Rovaniemen kirkossa toimitetaan juhlamessu, jonka yhteydessä siunataan tehtäviinsä seurakunnan uudet luottamushenkilöt. Tilaisuuteen on ilmoittautunut 36 luottamushenkilöä. Messussa musisoivat Kamarikuoro Ave ja VPK:n soittokunta. Musiikista vastaa kanttori Mauri Miettinen. Avustavana pappina on Antti Kilpi. Liturgina ja saarnaajana toimii kirkkoherra Ilari Kinnunen. Messun jälkeen on kakkukahvit seurakuntakeskuksessa.

Lisätietoja: kirkkoherra Ilari Kinnunen, 040 502 1455

2023-05-25 16:46:00.0