Rovaniemen seurakunnassa 101 työntekijää kesätöissä

Kesätöissä 101 työntekijää Rovaniemen seurakunnassa

Rovaniemen seurakunta on rekrytoinut 101 henkilöä kesätöihin kevät- ja kesäkaudeksi 2021. Haku oli käynnissä tammi- ja helmikuussa ja valinnat tehtiin viimeistään maaliskuussa.

Pandemiatilanne vaikuttaa Suomessa kesätyöpaikkojen määrään, mutta seurakunnan toiminnassa tietyt tehtävät on hoidettava kaikissa oloissa.  Esimerkiksi 56 hehtaaria hautausmaita puistoineen hoidetaan yhtä hyvin kaikkina aikoina, joten hauta- ja puistotoimeen on palkattu 60 kesätyöntekijää hautausmaille, 15 puutarhuria ja 5 erityisammattilaista. Lisäksi kesätyöntekijöitä on lähetystyökirpputorilla, leiri- ja kurssikeskuksessa, toimistoissa, kirkossa oppaina, nuorisotyössä, muusikon tehtävissä sekä kesäteologeina.

Palkkaamalla nuoria kesätöihin työnantaja tarjoaa tärkeän kokemuksen työelämästä. Kesätyön saaminen voi esimerkiksi tukea ammatinvalinnassa, vahvistaa itsetuntoa ja ehkäistä syrjäytymistä. Rovaniemen seurakunnan tämänhetkinen nuorisotyönohjaaja Lauri Mäenalanen työskenteli täällä 2020 kesäteologina, viime kesänä ensimmäistä kertaa teologin tehtävissä teologian ylioppilaana.

- Työskenteleminen Rovaniemen seurakunnassa on innostavaa ja monipuolista. Kesätyöt olivat unohtumaton kokemus. Tähän vaikuttivat työyhteisön innostavuus ja työtoveruus muiden kesäteologien ja työntekijöiden kanssa.

Mäenalanen aloitti nuorisotyönohjaajan työssä viime tammikuussa, kun oli muuttanut Rovaniemelle.

- Opin nuorisotyössä jatkuvasti arvokkaita asioita ajatellen tulevaisuutta teologian maisterina ja pappina. On hienoa, että voi hankkia kokemusta eri aloilta ennen vakituisemman työn aloittamista, koska se laajentaa valtavasti horisonttia ja siitä on hyötyä myöhemminkin työelämässä.

Kesäteologin työt vahvistivat Lauri Mäenalasen näkemystä oikeasta alanvalinnasta, vaikka teologia on laaja-alainen oppiaine.

- Kausityö ja sijaisuudet ovat usein opiskelijan ensimmäisiä kosketuksia käytännön työelämään, jossa hankitut opit saatetaan käytäntöön. Kausityöt voivat ja usein sytyttävätkin kipinän, joka innostaa tulevissa opinnoissa ja työelämässä.

Ennen viimevuotista kesäteologin työn aloittamista Mäenalasella ei ollut eheää kuvaa mitä kaikkea työ sisältää.

- Työtä tehdessä ehyt kuva muodostui nopeasti. Nykyisessä nuorisotyönohjaajan työssä olen myös päässyt tutustumaan ihan uusiin asioihin ja oppimaan paljon uutta. Rohkea ja avoin mieli kannattaa pitää mukana, silloin pärjää!

Lisätietoja: vt kirkkoherra Ilari Kinnunen, 040 502 1455 ja hallintojohtaja Antti Jääskeläinen, 040 501 2144

2021-05-03 09:13:00.0