Piispa Jukka Keskitalo kehottaa seurakuntia auttamaan ukrainalaisia

Apua Ukrainaan -keräystietoa ja kuvassa äiti lapsi sylissään

Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo kehottaa hiippakuntansa seurakuntia auttamaan ukrainalaisia. Apua tarvitaan niin Ukrainassa kuin myös maissa, jotka ottavat ukrainalaispakolaisia vastaan. Pakolaisia on todennäköisesti tulossa myös Suomeen.

– Meidän kaikkien mielessä ovat nyt Ukrainan kansa sekä sotaa paenneet ihmiset, joita on pian jo miljoona. Kehotan Oulun hiippakunnan seurakuntia kartoittamaan mahdollisuuksiaan järjestää hätämajoitusta, piispa Keskitalo toteaa. Seurakunnat voisivat käyttää hätämajoitusta varten esimerkiksi leirikeskuksiaan tai organisoida kotimajoitusta alueellaan.

Piispa kannustaa seurakuntia tekemään myös rahalahjoituksia Ukrainan pakolaisten ja siviilien auttamiseksi esimerkiksi Kirkon Ulkomaanavun virallisten keräysten kautta.

– Kirkkovuodessa on juuri alkanut myös paastonaika. Sekin kutsuu meitä tekemään käytännön tekoja erityisesti hädässä olevien lähimmäistemme hyväksi. Kristillisessä paastossa ei ole kyse vain ihmisen omasta sisäisestä prosessista, vaan paasto koskee myös suhdettamme muihin, Keskitalo jatkaa.

Oulun hiippakunnan tuomiokapituli on lähettänyt hiippakunnan seurakuntiin kyselyn liittyen seurakuntien mahdollisuuksiin majoituksen järjestämisessä. Jotkut hiippakunnan seurakunnista ovat jo kertoneet valmistelevansa asiaa.

Kirkon Ulkomaanavun kautta apua Ukrainaan

Sota Ukrainassa on ajanut kymmeniä tuhansia perheitä pakolaisiksi keskellä kylmää talvea ja koronaviruspandemiaa. Kodeistaan paenneet perheet tarvitsevat kiireesti ruoka-apua ja perustarvikkeita.

• Tekstiviestilahjoitus:
    Lähetä tekstiviesti APU20 (20€) tai APU50 (50€) numeroon 16499
  • Mobilepay-lahjoitus:
    Lahjoita MobilePaylla numeroon 36263
  • Perinteinen tilisiirto:
    Nordea: FI33 1572 3000 5005 04, viitenumero: 2943

Kirkon Ulkomaanapu toimittaa yhdessä ACT Alliance -kumppaneidensa kanssa hätäapua sodasta kärsiville ukrainalaisille

Kirkon Ulkomaanapu - Suomen suurin kehitysyhteistyöjärjestö

Lisätietoja Rovaniemen seurakunnan tukikonsertista Ukrainan tukemiseksi:

Uusi Rovaniemi -kaupunkilehdessä 2.3.2022

Lapin Kansassa 3.3.2022