Mozart: Requiem - suurkuorokonsertti klo 18

la 2.11. klo 18.00
Synkkä maisema, etualalla nainen makaa lumihangessa, oikealla ristiinnaulitun Kristuksen jalat ja risti. Hieman kauempana etualalla kaksi ihmissiluettia kurkottavat kohti taivasta, josta heihin kohdistuu kirkkaat valot Jumalan puolinyrkistä. Makaavan nais

Rovaniemen kirkko

Tervetuloa syksyn suurkonserttiin!

Mozartin Requiem Rovaniemellä ja Torniossa pyhäinpäiväviikonloppuna 2024

Pyhäinpäiväviikonloppuna on ainutlaatuinen tilaisuus kokea Mozartin mestariteos Requiem Rovaniemen ja Alatornion kirkoissa.

Konserteissa laulaa Suomen Laulajain ja Soittajain Liiton Sulasolin Lapin piirin lähes satapäinen suurkuoro, jonka laulajat asuvat eri puolilla Lappia. Konsertin taiteellinen johtaja on Sari Alakulppi, ja kuoroa säestää oululainen urkutaiteilija Elias Niemelä. Teoksen solisteina laulavat sopraano Wenhao Zhang, altto Minna Raassina, tenori Arvi Ailinpieti ja baritoni Sampo-Elias Asikainen.

Wolfgang Amadeus Mozartin (1756-1791) Requiem on kiistatta yksi länsimaisen taidemusiikin suurteoksista ja sielunmessuista esitetyin. Mahtipontinen mutta lohdullinen Requiem puhuttelee kuulijaa elämän rajallisuuden äärellä. Mozart sävelsi teosta kuolinvuoteellaan, ja se jäi kesken joulukuussa 1791. Sävellyksen viimeisteli Mozartin avustaja Franz Xaver Süssmayr (1766-1803).

Requiem-rukoussarjassa käsitellään ihmisyyden vaikeinta teemaa, kuolemaa, rukoillen kuolleiden sielujen puolesta. Synkästä aiheesta huolimatta on ytimessä requies-sanan mukaisesti rauha. "Requiem aeternam dona eis, Domine et lux perpetua luceat eis." - "Herra, anna heille ikuinen lepo, ja ainainen valkeus loistakoon heille." Lepoa ja valoa - voiko kauniimpaa toiselle toivoa?

Konsertit ovat lauantaina 2.11. klo 18 Rovaniemen kirkossa ja sunnuntaina 3.11. klo 17 Alatornion kirkossa. Lämpimästi tervetuloa!

Lippu 22,50 €, ovelta 25 €.
  • Musiikki Musiikki

Osta liput Rovaniemen kirkon konserttiin tästä (Netticket.fi) Linkki avautuu uudessa välilehdessä